Het programma bestaat uit een plenair gedeelte in de ochtend en een uitgebreide netwerklunch tussen de middag. Tijdens deze lunch is er ook ruim de tijd om de posters te bezoeken. De middag bestaat uit 3 rondes deelsessies. Hiervoor maak je vóóraf een keuze. Benieuwd naar de deelsessies en postersessies? Deze vind je onder de tabbladen. Benieuwd naar de verschillende sessievormen? We leggen het je hier uit. Zo stel je nog gerichter je eigen programma samen!
Ga voor aanmelden naar de aanmeldpagina.
09:00 - 09:30
09:30 - 09:45
09:45 - 10:35
Keynote Marloes Kleinjan
Wat is er nodig om de mentale gezondheid van jeugd te bevorderen? De afgelopen decennia is duidelijk geworden hoe belangrijk de mentale gezondheid van kinderen en adolescenten is. Ook is door covid-19 de aandacht voor mentale gezondheid toegenomen en komen er meer middelen beschikbaar om te investeren in de ...10:35 - 10:55
10:55 - 11:45
Keynote Femke Kaulingfreks
In haar keynote vertelt Femke waarom zij denkt dat we beter kunnen spreken van een veerkrachtige generatie dan van een verloren generatie, ondanks de grote, eigentijdse uitdagingen waar de jeugd mee te maken heeft. Hoe kunnen opvoeders en pedagogisch professionals samen bijdragen aan een rijke opgroeicontext waarin jongeren zich ...11:45 - 12:15
12:15 - 13:15
13:15 - 14:10
14:10 - 14:20
14:20 - 15:15
15:15 - 15:35
15:35 - 16:30
16:30 - 17:30
13:15 - 14:10
M1.1 Masterclass – Femke Kaulingfreks
Zicht krijgen op steunsysteem van jongeren: welke uitdagingen spelen er en welke hulpbronnen zijn betekenisvol? We gaan in op de resultaten van ons onderzoek naar jongeren in overgang naar volwassenheid (16-23 jaar), hun veerkracht en de rol van professionele ondersteuning in hun leven. We bespreken wat het oplevert om ...13:15 - 14:10
sprekers
- Stefanie Abrahamse
- Anne Addink
- Mariska van den Berg
- Annemarieke Blankestein
L1.2 Lezing – Onderzoeksdesigns / N=1 onderzoek
1. Leren over wat werkt voor wie door n=1 onderzoek Het Nederlands Jeugdinstituut gebruikte een n=1 design bij onderzoek naar de resultaten van behandelprogramma’s voor slachtoffers van seksuele uitbuiting. Het instituut verzamelde zowel kwalitatieve als kwantitatieve data over het gehele behandeltraject van één meisje. Ook de resultaten van haar ...13:15 - 14:10
sprekers
- Annabelle Christiaens
- Monika Donker
- Lysanne Post
- Dineke Tigelaar
- Anna van Spanje-Hennes
- Liesbeth Meuwissen
L1.3 Lezing – Mentaal welbevinden en identiteitsvorming op het VO / MBO
1. Je Brein de Baas?! Op school in gesprek over stress en welbevinden Je Brein de Baas?! ‘Stress Onder Controle’ is een lespakket over stress en mentaal welbevinden voor VO-leerlingen. Het lespakket is ontwikkeld door GGD regio Utrecht en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). Hierbij is er samengewerkt met ...13:15 - 14:10
sprekers
- Liselotte van Loon-Dikkers
- Tineke van Heusden
- Floortje Kunseler
- Suzanne Kuik
- Susan Ketner
L1.4 Lezingen: Kindermishandeling
1. Bouwstenen voor veiligheid. Participatief actieonderzoek naar hermeldingen bij Veilig Thuis Drenthe Uit het rapport ‘Kwestie van lange adem (Steketee e.a., 2020)’ blijkt dat in meer dan de helft van de gezinnen het geweld na de eerste melding afnam, maar niet verdween. Deze constatering en het vermoedelijke aantal hermeldingen ...13:15 - 14:10
sprekers
- Een jongere
- Esther Van Beekhoven
- Paula Speetjens
- Marleen Verhagen
- Sophie Leijdesdorff
L1.5 Lezing – Mentaal welbevinden en preventie
1. @ease: een luisterend oor ovor jongeren van 12 – 25 jaar, gratis, anoniem en peer-to-peer 75% van alle psychische problemen begint voor de leeftijd van 25. Slechts 20-30% van deze jongeren krijgt de zorg die zij nodig heeft. Gelukkig is er wereldwijd steeds meer aandacht voor het laagdrempeliger ...13:15 - 14:10
sprekers
- Brechje Kuipers
- Sjors Kieft
- Laura Hoekstra
- Dave Bruggeling
L1.6 Lezing – Overgang naar volwassenheid
1. Onderzoeksresultaten Project 010: een all inclusive aanpak voor dak- en thuisloze jongeren Project 010 is een pilot geïnspireerd op het tv-programma het Rotterdam Project. Het helpt dak- en thuisloze jongeren tussen 18 en 23 jaar met een innovatieve en ‘all inclusive’ aanpak die uit 3 pijlers bestaat: Een ...13:15 - 14:10
sprekers
- Rachel van der Rijken
- Inez Berends
W1.7 Workshop – Samen SEJN: 29 jeugdhulporganisaties die samen lerend doen wat werkt en dat met jou willen delen
Samen SEJN – 29 jeugdhulporganisaties die samen lerend doen wat werkt en dat met jou willen delen Het SEJN is een vereniging van 29 jeugdhulporganisaties. Deze SEJN-organisaties brengen structureel praktijkdata bij elkaar over de doelgroep, aanpak en resultaten van de hulp. Vervolgens reflecteren zij hierop. Het doel: samen leren ...13:15 - 14:10
sprekers
- Naomi Dickhof
- Rob Gilsing
- Tamara Bos
W1.8 Workshop – Normaliseren: wat is het en hoe doen we het?
Normaliseren in de jeugdhulp: wat is het en hoe doen we het? Er wordt een groot beroep gedaan op jeugdhulp. Dat maakt ‘normaliseren’ een actueel onderwerp. Maar wat moeten we onder dit begrip verstaan? Werkplaats SAMEN werkte in een leernetwerk aan deze vraag. Dat deed zij vanuit gelijkwaardige perspectieven ...13:15 - 14:10
sprekers
- Anne Marie Barnhoorn
- Eline Heek
W1.9 Workshop – Partnerschap in een integraal specialistisch team – hoe werk je goed samen?
Gezinnen met meervoudige en langdurige problematiek hebben baat bij een integrale ondersteuning. Dat betekent ook dat de hulpverleners vanuit verschillende organisaties goed moeten samenwerken. Samenwerken gaat daarentegen niet vanzelf! Zo is het van belang dat professionals hun eigen expertise herkennen en deze gezamenlijk met andere professionals inzetten. LUMC Curium ...13:15 - 14:10
sprekers
- Coleta van Dam
- Nina Esmeijer
W1.10 Workshop – Duur van de machtigingen en vrijwillige plaatsingen in de JeugdzorgPlus
Duur van de machtigingen en vrijwillige plaatsingen in de JeugdzorgPlus Praktikon deed onderzoek naar 2 onderwerpen in de JeugdzorgPlus: Verklaringen en gevolgen van de toename van het aantal korte machtigingen gesloten jeugdhulp. Kinderrechters geven steeds vaker korte machtigingen gesloten jeugdhulp af. Deze worden vaker verlengd, waardoor het verblijf in ...13:15 - 14:10
sprekers
- Wendy van Vliet
- Mariska Klein Velderman
W1.11 Workshop – Ouderschap na scheiding: de toepassing van ScheidingsATLAS voor preventieve ondersteuning
Ouderschap na scheiding: de toepassing van ScheidingsATLAS voor preventieve ondersteuning Ieder jaar gaan een kleine 50.000 ouders van minderjarige kinderen uit elkaar. Een scheiding is een impactvolle en stressvolle gebeurtenis voor ouders en kinderen. Ouders hebben daarbij vaak praktische vragen over wat de scheiding betekent, voor hen én hun ...13:15 - 14:10
sprekers
- Lieneke Ebbe
- Monique Engelbertink
N1.12 Netwerktafel – Versterking relatie ouder kind door versterking samenwerking professionals
Kinderen hebben een veilige, goede relatie met hun ouders nodig om zich te ontwikkelen tot gezonde en gelukkige volwassenen (Jansma & Sondeijker, 2019). De gezondheid, levensstijl en sociale omgeving van ouders zijn van invloed op de relatie tussen ouder en kind (Thompson, 2008). Een integrale kijk op de leefsituatie ...13:15 - 14:10
sprekers
- Marion van Hattum
- Eva Onstenk
N1.13 Netwerktafel – Versterken pedagogische basis in de wijk; hoe doe jij dat?
“It takes a village to raise a child” (Clinton, 1996) Het realiseren en versterken van een sterke pedagogische basis in de wijk is een werkzame factor voor een positieve ontwikkeling van kinderen. Op wijkniveau zijn programma’s ontwikkeld die handreikingen geven hoe jeugdprofessionals dit kunnen realiseren en bevorderen. Toch zijn ...13:15 - 14:10
sprekers
- Janine Benjamins
- Olivier Blanson Henkemans
- Hennie Boeije
- Mara van Weele
- Joost Welten
- Els Evenboer
- Eline Vlasblom
P1.14 Pitches Digitale Innovatie
1. Data-gestuurde blended care-dienst met robotmaatje voor welbevinden van kinderen op school en thuis Internationaal staat het fysieke en mentale welbevinden van kinderen onder druk. Vooral in groepen met een lage SES en kinderen met speciale behoeften of ontwikkelingsbeperkingen, zoals psychosociale problemen. eHealth kan beperkingen verminderen en welbevinden van ...14:20 - 15:15
sprekers
- Margot Peeters
- Marloes Kleinjan
M2.1 Masterclass – Marloes Kleinjan
Wat werkt om schoolstress, prestatiedruk en schooluitval onder jongeren tegen te gaan? Een co-creatie sessie. In deze masterclass starten we met een update van onderzoeksbevindingen rondom schoolstress, prestatiedruk en schooluitval bij jongeren. We geven een kort overzicht van de meest recente data van de jeugdmonitors (GGD-jeugdmonitor, HBSC) en ...14:20 - 15:15
sprekers
- Jacqueline Stam
- Remy Vink
- Sophie Leijdesdorff
- Bea Hertsenberg
- Laura Veerman
L2.2 Lezing – Kinderen en jongeren in kwetsbare omstandigheden
1. Samen van papier naar praktijk: dilemma’s bij integraal werken met risicojeugd “We weten vaak wel hoe het moet, maar toch lukt het niet.” In het project ‘Van papier naar praktijk’ van de Academische Werkplaats Risicojeugd staat het ontwikkelen van een integrale aanpak voor risicojeugd centraal. Risicojeugd en -gezinnen ...14:20 - 15:15
sprekers
- Brenda Riegman
- Marsha Philipsen
- Veronica Baljé
- Karin Schwarz
- Femke van de Lustgraaf
L2.3 Lezing – Voorkom uithuisplaatsing
1. Zo thuis mogelijk opgroeien, wat betekent dat voor jouw werk? Jeugdigen horen zo ‘thuis mogelijk’ op te groeien, óok jeugdigen met een LVB (licht verstandelijke beperking). Aansluitend op de huidige beweging van de afbouw van residentiële zorg, heeft het Landelijk Kenniscentrum LVB in samenwerking met de zorgorganisatie Koraal ...14:20 - 15:15
sprekers
- Melany Horsfall
- Shereen Shaban
- Jacqueline Krouwel
L2.4 Lezing – Kinderen van ouders met psychische problemen
1. MARIO: begrijpen, signaleren en voorkomen van stemmingsstoornissen bij kinderen van ouders met psychische problemen Kinderen van ouders met psychische problemen (KOPP) hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van een stemmingsstoornis. Tijdige signalering van kinderen die risico lopen om een stemmingsstoornis te ontwikkelen en adequaat hulp bieden is ...14:20 - 15:15
sprekers
- Milou Koldijk
- Adèle Diepenmaat
- Annelies Kassenberg
- Rosanne Spruijt
- Marloes Jaspers-van der Maten
L2.5 Lezing – Mentaal welbevinden en sociale veiligheid in het basisonderwijs
1. Vroeg-signalering van psychosociale problemen in het basisonderwijs: wat doen intern begeleiders? Vroeg-signalering is essentieel om leerlingen met psychosociale problemen tijdig te kunnen ondersteunen in het reguliere onderwijs. Basisscholen zijn daar bijzonder geschikt voor en vooral intern begeleiders (IB’ers) spelen een cruciale rol; zij implementeren en coördineren zorgbeleid en ...14:20 - 15:15
sprekers
- Levi van Dam
- Merel Leijse
- Inge Bramsen
- Ilse van de Groep
- Kayla Green
L2.6 Lezing – Mentaal welbevinden en veerkracht
1. Mentale gezondheid van jongeren tijdens en na de coronacrisis De huidige generatie jongeren heeft met meerdere maatschappelijk uitdadingen te maken, waaronder de coronacrisis. De adolescentie is een vormende fase voor emotionele ontwikkeling. Het longitudinaal onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam laat zien dat gevoelens van spanning en depressie ...14:20 - 15:15
sprekers
- Marjet Amptmeijer
- Rogier Kattenberg
N2.12 Netwerktafel – Het recht op passende begeleiding voor iedere MBO-student
Wat is de pedagogische basis die docenten nodig hebben om studenten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling? Deltion College Zwolle en Hogeschool Windesheim hebben de handen ineengeslagen en onderzoeken dat. Dit gebeurt in de vorm van een participatief actieonderzoek. Zij brengen in kaart waar het probleem ...14:20 - 15:15
sprekers
- Janneke Peelen
- Coleta van Dam
N2.13 Netwerktafel – Samenwerken met steunfiguren! Ervaringen en behoeftes van jongeren, ouders en hulpverleners
Samenwerking met het sociale netwerk van gezinnen wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor succesvolle jeugdhulp. Echter blijkt dit lang niet altijd vanzelfsprekend en makkelijk. Eerder onderzoek naar steunfiguren laat zien dat deze aanpak van alle deelnemers in het zorgtraject een omslag vraagt. Zowel ouders, jongeren als hulpverleners moeten ...14:20 - 15:15
sprekers
- Sarah Walburg
- Janneke Metselaar
N2.14 Netwerktafel – Samenwerking Onderwijs & Zorg versterken in een leernetwerk met een ontwerpgerichte aanpak
In goede samenwerking tussen onderwijs en zorg komt het o.a. aan op gemeenschappelijke visie, gedeelde urgentie en het spreken van dezelfde taal. In 2020 is het deelproject ‘Samenwerking Onderwijs en Zorg’ vanuit de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland gestart waarin onderwijs- en zorgkennis op casusniveau (jeugdigen van 0 tot 18 jaar) ...14:20 - 15:15
sprekers
- Joeri Bleumer
- Jolanda Sonneveld
W2.7 Workshop – Grip. Een film als aansprekend middel voor dialoog, reflectie en gezamenlijk leren
Het ZonMw onderzoek ‘Kracht van jongerenwerk’ bood inzicht in de bijdrage van het multi-methodisch handelen van jongerenwerkers aan de persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie van jongeren. Hieronder vallen ook de jongeren die psychisch kwetsbaar zijn. Om de kennis uit het onderzoek meer te benutten, ontwikkelden lectoraat Youth Spot en ...14:20 - 15:15
sprekers
- Lars Stevenson
- Sanne Jongeling
W2.8 Workshop – Meten doet vergeten. Hoe kunnen lastig meetbare doelen meer aandacht krijgen in onderzoek en beleid?
Hoe weet je wat werkt voor wie en waarom? In de beleidsdomeinen jeugd en onderwijs bestaat een sterke neiging naar het kwantificeren van beleidseffecten. Maar wat voor gevolgen heeft dit voor moeilijk meetbare begrippen als ‘welbevinden en veerkracht?’ Leidt meten in dergelijk situaties niet tot vergeten? Deze workshop van ...14:20 - 15:15
sprekers
- Diana van Dijk
- Anna Lichtwarck-Aschoff
W2.9 Workshop – Met iamYu aan de slag; Hoe geef je jongeren meer regie in de behandeling?
Op welke manier kan er met iamYu (meer) regie teruggegeven worden aan jongeren, zodat zij zich meer gehoord voelen? Iamyu is een app voor jongeren in de jeugdzorg waarin op vaste (dagelijkse) momenten persoonlijke vragen worden gesteld en ingevuld. De jongere en de zorgprofessional bedenken samen de vragen, waarna ...14:20 - 15:15
sprekers
- Matty Crone
- Minne Fekkes
W2.10 Workshop – Strategieën voor de implementatie van innovaties in de zorg voor jeugd: de Implementatiehulptool
Strategieën voor de implementatie van innovaties in de zorg voor jeugd: de Implementatiehulptool. Het effectief implementeren van innovaties is een grote uitdaging. De implementatiehulptool van LUMC en TNO helpt je bij het maken van een onderbouwde keuze voor een implementatiestrategie! Via delphi-rondes met experts zijn meer dan 100 practice-based ...14:20 - 15:15
sprekers
- Nagila Koster
- Lysanne te Brinke
W2.11 Workshop – Jongerenparticipatie en design thinking als richtingaanwijzers in samenwerking en preventie
Welke samenwerkingstechnieken kunnen leiden tot nieuwe inzichten voor preventie van mentale klachten bij jongeren? Samen met YoungXperts en Youth lab verken je deze vraag op creatieve wijze. YoungXperts is een jongerenparticipatieplatform in Rotterdam. Hierin werken jongeren en het Erasmus SYNC lab samen om op basis van wetenschappelijke kennis de ...15:35 - 16:30
sprekers
- Minke Vellinga
- Dafna Windhorst
- Mariska Klein Velderman
- Minke den Heijer
- Ank Ringoot
L3.1 Lezing – Geboortezorg en JGZ
1. Affectregulatie en ouder-kind interactie bij onrustige baby’s De geboorte van een kind gaat gepaard met zowel positieve ervaringen als uitdagingen. Soms groeien de uitdagingen ouders boven het hoofd, bijvoorbeeld wanneer een baby veel huilt. Ongeveer één op de 5 baby’s huilt excessief. Nog vaker is er sprake van ...15:35 - 16:30
sprekers
- Lisan Hidding
- Polina Putrik
- Coen van de Kraats
L3.2 Lezing – Kansrijke start voor kinderen met behulp van big data
1. Elk kind een kansrijke start. Risico’s en voordelen van het gebruik van big data voor preventie Kinderen die opgroeien onder kwetsbare omstandigheden (bijv. in armoede of bij ouders met psychische problemen) lopen meer kans op ontwikkelingsachterstanden. Tijdige identificatie van deze kinderen of gezinnen en toeleiding naar de juiste ...15:35 - 16:30
sprekers
- Juliette Jansz
- Anne-jet Dam
- Gabriëlle Mercera
- Milou Covers
L3.3 Lezing – Seksuele uitbuiting en (eergerelateerd) geweld
1. Drempels voor disclosure na seksueel geweld Onderzoek toont aan dat disclosure veelal uitgesteld wordt of volledig uitblijft. Zogenaamde disclosure, ofwel de gebeurtenis aan iemand vertellen, is de eerste stap naar hulpverlening na seksueel geweld. Uitstel of afstel hiervan zorgt ervoor dat acute hulpverlening niet opgestart kan worden. In ...15:35 - 16:30
sprekers
- Rosa Koetsenruijter
- Willeke Manders
- Jan Willem Veerman
- Jan Hassink
L3.4 Lezing – Verbinding onderwijs en jeugdhulp
1. Jongerenwerk en het voortgezet onderwijs: partners in versterken schoolcarrières en ontwikkeling van jongeren Jongerenwerk en VO-scholen werken steeds meer samen om een gezamenlijke, preventieve aanpak te bieden voor het versterken van schoolcarrières en een positieve ontwikkeling van jongeren. De verwachting is dat door een gezamenlijke, preventieve aanpak de ...15:35 - 16:30
sprekers
- Matthea Vrijmoeth
- Olivier Blanson Henkemans
- Nelly Heijs
- Elisa Duinhof
- Rena Eenshuistra
L3.5 Lezing – Professionaliseren, leren en reflecteren
1. Effectief leren in de jeugdzorgsector: Hoe ziet een “ideale” training eruit? Professionalisering van jeugdzorgprofessionals is belangrijk! Vaak vindt dit plaats door trainingen. Professionals geven echter aan dat het lastig kan zijn om de nieuwe kennis/ vaardigheden uit trainingen aan te leren en toe te passen in de praktijk. ...15:35 - 16:30
sprekers
- Annabeth Groenman
- Patty Leijten
W3.6 Workshop – Gezinsbegeleiding op Maat – Externaliserende Gedragsproblemen bij Kinderen Verminderen
Ouders van kinderen met gedragsproblemen krijgen doorgaans een gestandaardiseerd ‘bewezen’ programma. Zo niet, dan is er vaak sprake van een aangepaste behandeling, waarvan de werkzaamheid niet bekend is. Hoe kun je gestandaardiseerde programma’s op een ‘evidence-based’ manier personaliseren? Met welke inhoud kun je flexibel omgaan? En op basis waarvan ...15:35 - 16:30
sprekers
- Merlijne Jaspers
- Miranda van Duijn
W3.7 Workshop – Sekse en gender in jeugdonderzoek, wat te doen?
Wil je het verschil in ontwikkelkansen van kinderen en jongeren verkleinen? En iedereen de zorg bieden die hij/zij nodig heeft? Dan is het belangrijk om bij preventie, opvoedondersteuning en jeugdhulp rekening te houden met biologische, sociaal-culturele en maatschappelijke verschillen. ZonMw laat je zien hoe je sekse en gender kunt ...15:35 - 16:30
sprekers
- Elma Hilbrink
- Marion van Hattum
W3.8 Workshop – Samenwerkingskwesties in beeld: systematisch kijken naar samenwerken
Een goede alliantie tussen hulpverlener en cliënt is een belangrijke voorspellende factor voor resultaat van de hulp. Maar hoe realiseer je een goede samenwerking als je te maken hebt met meerdere gezinsleden en hulpverleners? En hoe behoud of versterk je de samenwerking? In het project ‘Samenwerkingskwesties in Beeld’ worden ...15:35 - 16:30
sprekers
- IJsbrand Jepma
- Ora Oudgenoeg-Paz
- Thomas van Huizen
W3.9 Workshop – Effecten van voorschoolse educatie: 16 uur per week en de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker
In deze sessie presenteren onderzoekers van het EVENING consortium (Universiteit Utrecht, Sardes) de eerste resultaten van het EVENING onderzoek. EVENING is een grootschalige multidisciplinaire studie naar de effecten van 2 recente beleidsveranderingen in voorschoolse educatie: Sinds augustus 2020 bieden alle instellingen die voorschoolse educatie (VE) verlenen 16 uur ...15:35 - 16:30
sprekers
- Marieke Boelhouwer
- Cora Bartelink
W3.10 Workshop – Integraal werken met gezinnen met meervoudige, complexe problemen: de open deuren voorbij
Complexe problemen vragen om integrale samenwerking van alle betrokkenen: ouders, jongeren én professionals uit verschillende organisaties. De Haagse Hogeschool en GGZ-instelling Molendrift nemen samen met jou het onderwerp ‘samenwerking’ onder de loep. Hierbij bundelen zij de inzichten vanuit drie praktijkgerichte onderzoeken: De Handen ineen (De Haagse Hogeschool) focust ...15:35 - 16:30
sprekers
- Anke Boerema
N3.11 Netwerktafel – In gesprek over het signaleren van internaliserende problemen bij jongeren
Voor een gezonde ontwikkeling is het van belang psychische problemen vroegtijdig te signaleren. Toch blijkt dit in de praktijk soms gecompliceerd te zijn. Jongeren die deze gevoelens ervaren, weten als geen ander hoe je ze kunt signaleren. In het onderzoek hebben 20 jongeren hun ervaringen over dit onderwerp gedeeld. ...15:35 - 16:30
sprekers
- Elske Marra
- Anne Meerdink
N3.12 Netwerktafel – Integrale brede GOR-COVID-19 Gezondheidsmonitor: doelgroep jeugd
De coronapandemie is met recht een ongekende crisis te noemen. Wereldwijd zijn samenlevingen langdurig geconfronteerd met besmettingsgolven. Als gevolg hiervan is men genoodzaakt tot beheersingsmaatregelen, waarvan gezondheidsgevolgen te verwachten zijn, los van het virus zelf. Vanwege de onzekere risico’s en de landelijke aard van de crisis voert het Netwerk ...15:35 - 16:30
sprekers
- Jolien van der Meché
- Marit Schouten
N3.13 Netwerktafel – Succes van jongerenparticipatie in elke stap van MDT
Maatschappelijke Diensttijd (MDT) biedt jongeren een kans om hun talenten te ontdekken, iets te doen voor een ander of de samenleving en anderen te ontmoeten. Ruim 60.000 jongeren hebben al kennis gemaakt met MDT. MDT is een uniek instrument, omdat het vanaf de start is vormgegeven dóór, met en ...15:35 - 16:30
sprekers
- Nina Esmeijer
- Kasia de Vries
- Anja Holwerda
- Isabel Alarcon
- Marsha Philipsen
- Mechtild Höing
- Milou Golbach
P3.14 Pitch Participatie
1. In gesprek met jongeren: het verhaal achter de cijfers Om het cliëntenperspectief te benutten bij het interpreteren van de data uit de Lerende databank jeugd (LDJ), is in 2020 de “jongerentafel LDJ” gestart. In de LDJ verzamelen jeugdhulporganisaties, aangesloten bij het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN), gegevens over ...09:00 - 16:30
sprekers
- Celesta Kasper
- Nienke Bekkema
P1 Poster – De Vraagbaak: ervaringsdeskundige jongeren aan het woord over zorg voor psychische problemen
Als jij één ding zou mogen veranderen aan de zorg voor jongeren met psychische klachten, wat zou dat zijn’? Op dit soort vragen geeft de Vraagbaak, het onderzoekspanel van het Kenniscentrum KKJP en de NJR antwoord. Het panel bestaat uit ervaringsdeskundige jongeren en verzamelt kennis over mentale gezondheid en ...09:00 - 16:30
sprekers
- Tessel Sterenborg
P2 Poster – Verklarende factoren van een OTS bij gezinnen met een LVB
Kinderen (van ouders) met LBV hebben door multi-problematiek een verhoogd risico op een bedreigde ontwikkeling, waardoor er een grotere kans is dat zij onder toezicht gesteld worden(OTS). Uit de praktijk blijkt dat een OTS in de meeste gezinnen met LVB langer dan 2 jaar duurt. Er is weinig bekend ...09:00 - 16:30
sprekers
- Aniek Draaisma
- Bo Moor
P3 Poster – Local Heroes: een belangrijke stap naar een betekenisvolle toekomst
Het doel van het integrale pedagogische activeringsprogramma Local Heroes is het ondersteunen van jongeren (14-27 jaar) met psychosociale en andere, lichte problematiek in de stap die gemaakt moet worden voor oriëntatie op werk of opleiding. Local Heroes is gesitueerd binnen het sociaal domein en fungeert zodoende als preventief voor ...09:00 - 16:30
sprekers
- Marion van de Sande
- Tamara Bos
P4 Poster – Toolkit Bottom-Up versterken Diversiteitsensitief Werken in de Jeugdhulp
In de jeugdhulppraktijk blijkt het samenwerken met jeugdigen en ouders met een migratieachtergrond een ‘taai vraagstuk’. Professionals ervaren moeilijkheden met het bereiken van en maatwerk bieden aan deze groep. Bovendien missen zij ondersteuning op basis van diversiteitsensitief organisatiebeleid. In de regio Haaglanden is in 2020-2021 ‘bottom-up’ samengewerkt in zogenoemde ...09:00 - 16:30
sprekers
- Fieke Pannebakker
- Ilona Wildeman
P5 Poster – Parallel ouderschap na de scheiding
Jaarlijks gaan zo’n 95.000 stellen in Nederland uit elkaar. Daarbij zijn 86.000 minderjarige kinderen betrokken. Een scheiding is een belangrijke risicofactor voor het functioneren en de ontwikkeling van deze betrokken kinderen. Ouderschap komt na een scheiding vaak onder druk te staan. Onderzoek laat zien dat kinderen baat hebben bij ...09:00 - 16:30
sprekers
- Olaf Goorden
- Inge van der Valk
- Bernadette Janssen
P6 Poster – SCRES: Screening en evaluatie bij scheidingshulp – een nieuw instrument voor praktijk en onderzoek
Sinds 2021 is het nieuwe instrument SCRES: SCReening en Evaluatie bij Scheidingshulp beschikbaar voor praktijk en onderzoek. De SCRES geeft inzicht in de scheidingssituatie bij start en einde hulp. Bij start draagt het bij aan het samen beslissen aan welke doelen te werken. Bij einde hulp helpt het bij ...09:00 - 16:30
sprekers
- Olaf Goorden
- Inge van der Valk
- Bernadette Janssen
P7 Poster – SCRES: Screening en evaluatie bij scheidingshulp – een nieuw instrument voor praktijk en onderzoek
Sinds 2021 is het nieuwe instrument SCRES: SCReening en Evaluatie bij Scheidingshulp beschikbaar voor praktijk en onderzoek. De SCRES geeft inzicht in de scheidingssituatie bij start en einde hulp. Bij start draagt het bij aan het samen beslissen aan welke doelen te werken. Bij einde hulp helpt het bij ...09:00 - 16:30
sprekers
- Marion van Hattum
- Eva Onstenk
P8 Poster – Aandacht voor alliantie
Algemeen werkzame factoren spelen een belangrijke rol in het realiseren van effectieve hulp aan jeugdigen en gezinnen. Een belangrijke, algemeen werkzame factor is de samenwerkingsrelatie tussen cliënten en hulpverleners, oftewel de alliantie. In opdracht van ZonMw heeft het lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp (WFJO) van de ...09:00 - 16:30
sprekers
- Luuk Geijsen
- Marc Delsing
P9 Poster – Behandeleffecten gemeten met CBCL vs SDQ
Binnen de jeugdzorg wordt vaak gebruik gemaakt van de CBCL of SDQ om de effecten van de hulp op gedragsproblematiek te evalueren, op zowel individueel als groepsniveau. Onbekend is echter in hoeverre beide lijsten even gevoelig zijn voor het meten van verandering van gedragsproblemen. Dit is bijvoorbeeld van belang ...09:00 - 16:30
sprekers
- Lisan Jansen Lorkeers
P11 Poster – Netwerken als leren
Sociale professionals die vanuit het voorveld wijkgericht samenwerken rondom ondersteuning van kwetsbare gezinnen, is dagelijkse kost, maar zeker niet vanzelfsprekend. Je moet een netwerk opbouwen en weten waarvoor je elkaar kunt vinden. Het opzetten van zo’n (multidisciplinair) leernetwerk vergt aandacht. Daarnaast vraagt het ook dat we accepteren dat de ...09:00 - 16:30
sprekers
- Zora Witteveen
- Muriale Mingels
P12 Poster – Online seksueel geweld: slachtoffers in beeld
De politie Amsterdam, gemeente Amsterdam, Qpido en Helpwanted.nl, doen onderzoek naar de behoeften van slachtoffers tot 24 jaar na het meemaken van Online Seksueel Geweld (OSG) en hun motieven om hulp te zoeken bij de politie of hulpverlening. Naast dat er een taboe lijkt te heersen op slachtofferschap van ...9:00 - 16:30
sprekers
- Pamela Jakobs