Jeugd in Onderzoek 2021
  • Home
  • Programma
  • Thema’s
  • Over JiO
  • Contact
  • Aanmelden

Zoeken

Programma
  1. Home »
  2. Programma
  • Algemeen
  • Ronde 1
  • Ronde 2
  • Ronde 3
  • Postersessies
09:00 - 09:30

Inloop

Digitale inloop met welkomstvideo en posterpresentaties
09:30 - 12:20

Ochtendprogramma

Het programma begint met lezingen, interactieve workshops en netwerktafels. Er zijn, net als u van de fysieke bijeenkomst gewend bent, drie rondes met in totaal meer dan 40 deelsessies waaruit u kunt kiezen. (De deelsessies zijn onder voorbehoud van wijzigingen.)
12:20 - 13:30

Lunchpauze

Lunch en posterpresentaties
13:30 - 17:00
sprekers
  • Gwyther Rees
  • Annemiek Harder
  • Sabine Severiens
  • Minchenu Maduro

Middagprogramma

Tijdens het middagprogramma spreken onder meer twee inspirerende keynotes: Annemiek Harder, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en Gwyther Rees, beleidsadviseur bij UNICEF Office of Research – Innocenti. Ook kunt u zich laten inspireren door Sabine Severiens, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en tevens ambassadeur van Jeugd in ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Caroline Vink
  • Gwyther Rees
  • Thomas van Huizen

W1.1 Workshop – Kansen voor kinderen in NL – Verdieping op de keynote van Gwyther Rees

In deze verdiepende workshop heeft u de ruimte om in gesprek te gaan met Gwyther Rees over zijn keynote presentatie en wordt door onderzoekers die goed bekend zijn met de Nederlandse situatie een verdere duiding gegeven van de cijfers over kansengelijkheid voor de Nederlandse jeugd. De sessie wordt geleid ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Eva Buwalda
  • Wouter Kools
  • Floor Brands

W1.2 Workshop – Bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs (Jongerensessie SER)

In het SER-rapport Hoge verwachtingen: Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019 verscheen, uitte het SER Jongerenplatform zorgen over kansenongelijkheid onder jongeren en de onzekerheid en het gevoel van onbehagen dat dat teweeg kan brengen. Het is de wens van het SER Jongerenplatform dat alle jongeren het maximale uit ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Els Bijman
  • Dr. Noor Tromp
  • Rik Schieveen
  • Andrée Sekreve MSc

W1.3 Workshop – Jouw ingebrachte mentor (JIM)

Tijdens deze workshop staat werken met JIM’s centraal (Jouw ingebrachte Mentor). Noor Tromp (Parlan Jeugdhulp) en Els Bijman (Stichting JIM) vertellen meer over het werken met JIM: een familielid, vriend of bekende die door de jongere wordt gevraagd als vertrouwenspersoon en vertegenwoordiger in het contact met ouders en professionals. ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Alef Sies
  • Dr. Janneke Metselaar

W1.4 Workshop – ‘School als werkplaats’: ondersteuning binnen de muren van het mbo

School als Werkplaats (SAW) is een werkwijze binnen het Friesland College en biedt studenten rechtstreekse, laagdrempelige toegang tot hulpverleners als preventief middel voor schooluitval. Een team van hulpverleners uit diverse disciplines is aanwezig op school om studenten en docenten te ondersteunen. Hulpverleners hanteren een integrale benadering en stellen de ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Evi van Arragon
  • Sanne Dierick
  • Shireen Kaijadoe

W1.5 Workshop – Als suïcide en suïcidale uitingen je dag kleuren: wat doet dat dan met jou en mij?

“Ik snap het wel dat mensen alarm drukken. Ik snap dat mensen niet rustig kunnen blijven tegen mij en mij geen nabijheid kunnen bieden. Ik snap dat wel. Maar het enige wat ik echt nodig heb, is iemand die even een arm om me heen slaat en zegt “ik ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Dr. Anna de Haan
  • Carla Lebesque

W1.6 Workshop – Succesfactoren jeugdhulp voor vluchtelingen

Tijdens deze sessie willen wij (Nidos, Pharos, Jeugdzorg Nederland) u aan de hand van onze praktische tool meenemen in de opgehaalde succesfactoren ten aanzien van hoe het jeugdhulpaanbod zowel inhoudelijk als procesmatig beter aan kan sluiten bij vluchtelingenkinderen. Daarnaast zullen we aan de hand van de ontwikkelde checklist op ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Eiskje Clason
  • Anouk Sijbenga
  • Herma Ooms
  • Dr. Monique Malmberg
  • Wim Spit
  • Rina Stoorvogel

L1.7 Lezingen – Jeugdbeleid in de praktijk

Tijdens deze deelsessie worden twee lezingen gegeven: (1) De winst van effectieve preventie – de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). De gemeente Rotterdam werkt met het Beleidskader Jeugd Rotterdam Groeit aan het kansrijk, veilig en gezond opgroeien van jonge Rotterdammers. Meer inzet van goed onderbouwde en effectieve interventies moet hieraan bijdragen. ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Eline Kolijn
  • Quinn Couch
  • Barbara Oud
  • Sara van der Weerd

L1.8 Lezingen – Diversiteit en stigma

Tijdens deze deelsessie worden twee lezingen gegeven: (1) Destigmatisering van kinderen en jongeren met psychische problemen. Veel kinderen voelen zich al op jonge leeftijd buitengesloten en durven niet open te zijn over hun kwetsbaarheid. Dit leidt tot angst en onzekerheid die hun ontwikkeling in de weg staat. Over stigmatisering ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Jeroen Lammers
  • Margot Peeters
  • Gonneke Stevens PhD
  • Femke Kaulingfreks
  • Harrie Jonkman
  • Marieke Brouwer
  • Dr. Coleta van Dam

L1.9 Lezingen – De transitie naar volwassenheid (18-/18+)

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Beter in transitie met de BETERapp? Eén van de doelen van de nieuwe Jeugdwet was om meer samenhang in de zorg te creeëren, waaronder meer continuïteit in de overgang van jeugdzorg naar volwassenheid (18-/18+). Uit de eerste evaluatie van de Jeugdwet ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Janine Bezem
  • Meinou Theunissen PhD
  • Livia Kalma
  • Anouk Wisse Msc.
  • Dr. Marianne de Wolff

L1.10 Lezingen – Ontwikkelingen in de jeugdgezondheidszorg

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Praktische tools om gespreksvoering in de JGZ te verbeteren. Gespreksvoering is een kernactiviteit in de JGZ, maar in geen enkele richtlijn is gespreksvoering het hoofdthema. We doen verslag van een project door TNO en Trimbos instituut gericht op richtlijn overstijgende handvatten: ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Marleen van Tetering
  • Dr. Dorine Slaats-Willemse
  • Paulien Rutgers
  • Dr. Jan Hassink
  • Michiel van der Grinten
  • Marjolein Bomhof

L1.11 Lezingen – Passend onderwijs en schooluitval

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Aansluiting van Onderwijs en Jeugdhulp. De aansluiting onderwijs en jeugdhulp staat onder druk. Er zijn signalen dat de samenwerking tussen deze twee sectoren nog niet overal van de grond komt. Tegelijk zijn er allerlei goede voorbeelden en werkzame factoren te vinden. ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Dennis van den Brink
  • Simon Bax

N1.12 Netwerktafel – Persoonlijke kwetsbaarheid, een professionele deugd?!

Het werk van een jeugdprofessional vraagt om een persoonlijke én professionele benadering. Op welke wijze spelen beide begrippen een rol in het contact met ouders en jeugdigen als het gaat om gezond, veilig en kansrijk opgroeien en opvoeden van de jeugd? Wij, Dennis van den Brink (LOC Waardevolle Zorg) ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Mathilde Strating
  • Brigit Rijbroek MSc.

N1.13 Netwerktafel – Maatwerk binnen de Jeugdbescherming

In ons artikel Child protection cases: one size fits all! hebben we gevonden dat de “hoofd” problematiek in jeugdbeschermingsgezinnen goed onder te verdelen is in subcategorieën met dezelfde zorgbehoeften zoals bijvoorbeeld gezinnen met sociaal economische problemen, multiprobleemgezinnen of gezinnen met intensieve levensgebeurtenissen. Ook vonden we verschillen in leeftijdsgroepen. Hierbij ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Renate Werkman

N1.14 Netwerktafel – Hoe vergroten we de toepassing van kennis in de praktijk en realiseren we een lerende omgeving?

In een gezamenlijk initiatief van de Flevolandse gemeenten, Flevolandse Jeugdzorginstellingen en Hogeschool Windesheim is de Flevo Academie Jeugd opgericht. Een doel van de Academie is om een lerende omgeving in te richten voor professionals zodat zij verder groeien in professionaliteit passend bij nieuwe vraagstukken in het Zorglandschap Jeugd. Om ...
09:30 - 10:20
sprekers
  • Christine Dedding

C1.15 Participatiecafé – Participatief onderzoek met jongeren; wat is jouw dilemma?

Participatie van jongeren is een belangrijke manier om onderzoek in de jeugdsector te verbeteren. Door jongeren te betrekken, is de kans groter dat het onderzoek aansluit op de behoeften in de dagelijkse praktijk en dat projectresultaten eerder en met meer succes zullen worden toegepast. Participatie van jongeren in je ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Redouan Daafi
  • Lidwien Knibbelers
  • Jolanda Sonneveld MSc.
  • Dr. Willeke Manders

W2.1 Workshop – De preventieve kracht van jongerenwerk

In deze workshop zal eerst Willeke Manders (Hogeschool van Amsterdam) kort ingaan op het onderzoek dat is verricht bij samenwerkingspraktijken van zes jongerenwerkpraktijken met VO-scholen. Inzicht is verkregen in hoe de samenwerking tussen onderwijs en jongerenwerk vorm kan krijgen, wat werkzame elementen zijn in de samenwerking, en wat het ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Wilma Jansen
  • Loraine Visscher
  • Diana Eijgermans MSc

W2.2 Workshop – Psychosociale zorg voor kinderen; ongelijke toegang en intensieve gezinsbehandelingen

Het aantal kinderen dat gebruik maakt van psychosociale zorg stijgt jaarlijks. Echter, sommige groepen van kinderen zijn ondervertegenwoordigd in jeugdhulp. Ook zijn er kinderen en ouders die, na een vaak lange geschiedenis van hulptrajecten, intensieve gezinsbehandeling krijgen. In deze sessie presenteren onderzoekers uit Rotterdam (Generation R) en Groningen (Consortium ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Nathalie Sie
  • Dr. Rob Gilsing

W2.3 Workshop – We moeten nodig om tafel …: onderzoek naar en reflectie op de werkwijze 1Gezin1Plan

De werkwijze 1Gezin1Plan (1G1P) is gericht op een gezamenlijk ondersteuningsplan voor gezinnen met meervoudige problemen, waarbij meer personen/instanties betrokken zijn. Gezinnen voeren zelf de regie: stellen doelen, eventueel ondersteund door een professional, en bepalen zelf welke middelen nodig zijn en welke hulpverleners ingeschakeld worden. Tijdens de sessie presenteren we ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Eline van der Meulen
  • Esther Peeters MSc

W2.4 Workshop – Jongerenparticipatie in onderzoek: do’s en don’ts van onderzoekers en jongeren

Participatie van jongeren in onderzoek is van meerwaarde en niet altijd vanzelfsprekend (geweest). Jongeren kunnen in de verschillende onderzoeksfasen een waardevolle bijdrage leveren aan de relevantie, validiteit en uitvoerbaarheid van wetenschappelijk onderzoek. Lineke van Hal, Malou Luchtenburg en Shireen van Rosmalen deden onderzoek sámen met jongeren naar respectievelijk de ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Dr. Alona Labun
  • Anja Holwerda
  • Laura Nooteboom MSc.

W2.5 Workshop – Evalueren en reflecteren

In deze workshop komen evalueren en reflecteren aan bod. Alona Labun en Anja Holwerda van de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland geven een korte inleiding op het door hen ontwikkelde leer- en reflectie instrument, de dialoogtafelmethodiek. Laura Nooteboom (Curium-LUMC) vertelt over de handleiding ‘Bouwstenen van evalueren voor Jeugdhulpprofessionals’, ontwikkeld binnen het ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Karin Nijhof
  • Judith Klop
  • Linde Broekhoven MSc

W2.6 Workshop – Vernieuwingen in de JeugdzorgPlus

In deze workshop staan vernieuwingen in de JeugdzorgPlus centraal. Eerst zullen Judith Klop en Karin Nijhof (Pluryn) ingaan op het onderzoek “stress en incidenten in de jeugdzorg”. Hierin hebben dertien jongeren zes weken lang biofeedback ontvangen met de daarvoor ontwikkelde Sense-IT app (hartslag blijkt een goede voorspeller van stress). ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Lea Schumacher
  • Marija Maric
  • Dr. Yvonne Stikkelbroek
  • Linde Broekhoven MSc

W2.7 Workshop – Vragen van hulpverleners en cliënten beantwoorden met wetenschappelijk single case onderzoek. Een introductie en enkele voorbeelden.

Hulpverleners en cliënten hebben vragen over behandelingen die op basis van RCT resultaten vaak niet te beantwoorden zijn. Met Single-case Experimental designs (SCEDs) is dat wel mogelijk. SCED is kleinschalig onderzoek waarmee innovaties (door hulpverleners) in een kort tijdsbestek onderzocht kunnen worden op effectiviteit, werkzame bestanddelen en heterogene problematiek. ...
10:30 - 11:20

L2.8 Lezingen – Child and adolescent mental health and wellbeing in times of the COVID-19 pandemic

Meer informatie volgt
10:30 - 11:20
sprekers
  • Astrid Altena
  • Olaf Goorden
  • Drs. Bernadette Janssen
  • Dr. Margriet Braun
  • Wendy van Vliet
  • Mariska Klein Velderman

L2.9 Lezingen – Echtscheiding en kinderen

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Preventieve ondersteuning van gezinnen na scheiding – ScheidingsATLAS. Jaarlijks verbreken bijna vijftigduizend Nederlandse ouderparen hun huwelijk, partnerschap- of samenwoonrelatie. Als ouders uit elkaar gaan, verbreken ze hun partnerrelatie, maar blijven ze samen verantwoordelijk voor de kinderen. Dit brengt extra vragen en ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Anne Kielman
  • Dr. Bowen Paulle
  • Renée Wind
  • Renske Keizer

L2.10 Lezingen – Gelijke kansen in het onderwijs

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Gevolgen en kansen COVID-19 voor basisscholen en hun leerlingen. Meer informatie volgt. (2) Samen Leren: wetenschappelijk onderzoek naar een interventie voor thuisbetrokkenheid in Rotterdam. Samen Leren is een interventie die zich richt op het verbeteren van onderwijsprestaties om gelijke kansen te ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Jeroen Horvers
  • Eva Huls
  • Cathelijne Mieloo
  • Dr. Wouter Reith
  • Mariska Jacobs

L2.11 Lezingen – Opgroeien in armoede

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Gezonde kinderen in krappe tijden – Maak kennis met een interventie voor gezinnen in armoede. De interventie ‘gezonde kinderen in krappe tijden’ is in de Academische Werkplaats Jeugd in Twente ontwikkeld. De mogelijkheden van gezinnen en de pijlers van positieve gezondheid ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Simone Kiezebrink
  • Elma Jacobs
  • Jorieke van den Berg
  • Drs. Janine Benjamins

N2.12 Netwerktafel – Jeugddossier Noord-Veluwe: eerste praktijkervaringen met een interdisciplinair en klanttoegankelijk jeugddossier.

Samenwerken in één dossier als JGZ, jeugdhulp, ouders en jongeren? In de regio Noord-Veluwe doen we dat. Op 9 september 2019 ging ons Jeugddossier live. Het klantportaal werd met input van een klankbordgroep van ouders en jongeren gebouwd. Sinds 1 februari 2020 kunnen ouders en jongeren alles lezen wat ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Lauren Ekkelboom
  • Dhr. Abdellah Mehraz

N2.13 Netwerktafel – Ouderbetrokkenheid bij gezinnen met een migratieachtergrond

Ouderbetrokkenheid is een zeer belangrijke factor voor succes. Om jongeren zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen, is het belangrijk dat ze hierin begeleid en gesteund worden door hun ouders. Niet alle ouders hebben hier echter de kennis en vaardigheden voor. Hoewel er in Amsterdam verschillend aanbod is voor ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Geert Geurken
  • Dr. Nicolette Schipper van Veldhoven

N2.14 Netwerktafel – Samenwerking scholen, jeugdhulp én sportverenigingen

Sport is goed voor de ontwikkeling van jeugdigen. Zij kunnen er veel van leren. Wij geloven in de kracht van sport voor onze gezondheid, sociale contacten en voor ons welbevinden. Dit is echter niet vanzelfsprekend. De sport kent meerdere gezichten. Sport is een afspiegeling van de maatschappij en kent ...
10:30 - 11:20
sprekers
  • Sanne van den Berg
  • Joke Stoffelen PhD

C2.15 Participatiecafé – Participatie als missing link tussen jeugdzorg, praktijk en onderzoek

Participatie draagt bij aan beter jeugzorgonderzoek, jeugdzorgbeleid en aan een betere jeugdzorgpraktijk. Toch wordt participatie nog steeds te weinig ingezet en/of krijgen jongeren en ouders een beperkte rol. Het komt veel minder vaak voor dat zij initiator of partner zijn. We zien dat als een ‘missing link’. Participatie blijkt ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Sabine Severiens

W3.1 Workshop – Masterclass Gelijke kansen – Professionalisering in het onderwijs en de jeugdhulp

Om gelijke kansen te kunnen bieden aan kinderen en jongeren, is het cruciaal dat leraren zich op verschillende gebieden professionaliseren. Niet alle vormen van professionalisering blijken echter effectief. Bovendien laat nieuw internationaal onderzoek zien dat Nederlandse leraren weinig interesse hebben voor professionalisering op het gebied van gelijke kansen en ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Yvonne Schönbeck
  • Eline Vlasblom
  • Fieke Pannebakker

L3.2 Lezingen – Ondersteuning van jongeren en ouders in een digitale wereld

In beide eerste presentaties staat Centering Pregnancy centraal: een veelbelovende groepsaanpak voor zwangeren. In presentatie 1 ligt de focus op het verbeteren van Centering specifiek voor zwangeren uit Eritrea, samen met (aanstaande) moeders en professionals. Ten behoeve hiervan hebben we interviews afgenomen met zwangere Eritrese vrouwen, professionals en hebben ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Christian Wallner
  • Joris van Veen
  • Stephanie Dauphin

W3.3 Workshop – De meerwaarde van de regionale leernetwerken Transformatie Jeugd

De jeugdsector is volop in transitie en daarom is er nood aan innovatieve samenwerkingsverbanden die helpen structurele veranderingen te realiseren. In 2018 zijn met financiering van ZonMw 5 regionale leernetwerken jeugd van start gegaan. Hierin wordt een gezamenlijk leerproces in gang gezet, waarbij bestaande kennis wordt vertaald ten behoeve ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Linda van Dijk- van Dommele
  • Drs. Beanka Meddeler
  • Marije Verhoeks

W3.4 Workshop – Richtlijnen in de jeugdhulp en jeugdbescherming, bekendheid en gebruik

In deze workshop staan richtlijnen centraal. Marije Verhoeks (Nederlands Jeugdinstituut) geeft een toelichting op de resultaten van het landelijke onderzoek (publicatie voorjaar 2020) naar de bekendheid en het gebruik van de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming. Beanka Meddeler (Expertisecentrum Jeugdzorg Twente EJT en Ambiq) geeft een korte inleiding over het ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Eva Mulder
  • Melissa van Dorp MSc

W3.5 Workshop – Gedwongen afzonderen terugdringen naar nul – In gesprek met jongeren uit de JeugdzorgPlus

Naar aanleiding van de ambitie van alle JeugdzorgPlus instellingen in Nederland om gedwongen afzonderen terug te dringen naar nul, is in 2018 het onderzoeksproject “Ik laat je niet alleen” gestart. In dit project onderzoekt de Academische Werkplaats Risicojeugd (AWRJ), samen met alle JeugdzorgPlus instellingen in Nederland, de randvoorwaarden voor ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Dr. Leonie Vreeke
  • Dr. Franca Eurlings-Tonnaer
  • Sophie Alsem MSc

L3.6 Lezingen – Interventies voor de jeugd

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) YourSkills: Interactieve virtual reality in behandeling voor agressieve gedragsproblemen bij kinderen De effecten van huidige cognitieve gedragstherapieën (CGT) voor agressieve problemen bij kinderen zijn bescheiden. Het doel van deze studie is om te kijken hoe dit vergroot kan worden met behulp ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Sander van Goor
  • Susan van Hooren
  • Dr. Anna de Haan

L3.7 Lezingen – Jeugdhulp en onderwijs voor nieuwkomers

Tijdens deze deelsessie worden twee lezingen gegeven: (1) Welbevinden op school voor nieuwkomerskinderen In deze sessie gaan we in op de invloed van “vluchten” en “migreren” op het welbevinden van kinderen (op school). De school is bijzonder belangrijk voor kinderen die, zoals alle kinderen, het liefst een normaal leven ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Sammy Roording-Ragetlie
  • Lotte Gosens
  • Dr. Evelien Poelen
  • Drs. Roel Kooijmans

L3.8 Lezingen – Jeugdigen met een licht verstandelijke beperking

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) Ik doe het liever zelf! De invloed van begeleiders op de resultaten van tevredenheidsonderzoek. Uit recent onderzoek blijkt dat jeugdigen zich bij het invullen van vragenlijsten laten beïnvloeden door de persoon die hen helpt. Jeugdigen die zelfstandig en anoniem vragenlijsten over ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Claudia van de Put
  • Loraine Visser
  • Matty Crone
  • Barbara van den Hoofdakker
  • Bram Orobio de Castro
  • Maaike Nauta
  • Minne Fekkes
  • Dr. Inge Bastiaanssen

L3.9 Lezingen – Masterclass kernelementen van jeugdinterventies

In de Databank Effectieve Jeugdinterventies staan meer dan 230 interventies opgenomen. In de praktijk wordt echter vaak gewerkt met elementen uit deze interventies. Maar leidt dit wel tot resultaten voor kinderen, jongeren en ouders? Tijdens deze masterclass krijgen deelnemers op een interactieve manier een kijkje in de resultaten van ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Annechien Geel-Moen
  • Nina Esmeijer
  • Suzanne Kuik
  • Drs. Carolien Konijn
  • Marsha Philipsen
  • Dr. Susan Ketner

L3.10 Lezingen – Uitdagend (pleeg)ouderschap

Tijdens deze deelsessie worden drie lezingen gegeven: (1) De schaduwkanten van ouderschap bespreekbaar maken: handvatten voor professionals. In de film ‘De schaduwkanten van ouderschap’ komen ouders op indringende manier aan het woord over moeilijke momenten in hun ouderschap, waarbij de veiligheid soms zelfs in het geding was. Aan de ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Muriale Mingels
  • Steven de Grauw
  • Mirjam Walpot
  • Willemijn Krebbekx

L3.11 Lezingen – Seksualiteit en relaties

Tijdens deze deelsessie worden twee lezingen gegeven: (1) Sociale normverandering onder jongeren ter preventie van geweld. Geweld in relaties en (online) seksueel ongewenst gedrag komen nog te vaak voor onder jongeren in Nederland. Stereotype denkbeelden over mannelijkheid en vrouwelijkheid, ook wel gendernormen, spelen een rol in het veroorzaken en ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Renate Werkman
  • Jacqueline Schoones

N3.12 Netwerktafel – Integratie onderwijs en jeugdhulp – Spreken we dezelfde taal?

Voor de jongeren die vallen in het grijze gebied tussen voortgezet onderwijs en voorgezet speciaal onderwijs, bestaat in Dronten de Tussenvoorziening. Hier krijgen leerlingen les en tegelijkertijd jeugdhulp. Het doel is om leerlingen zo veel mogelijk handvatten te geven om zich straks (weer) staande te houden in een reguliere ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Gerard Nieuwe Weme
  • Yorick van den Berg

N3.13 Netwerktafel – Voorkomen en Versterken – Tools voor een effectief jeugdbeleid

In haar rapport geeft de inspectie Gezondheidszorg en jeugd aan dat kwetsbare jeugd onvoldoende beschermd is en wachtlijsten steeds langer worden. Het wordt een noodzaak om op korte termijn wachtlijsten op te lossen. Door wachtlijsten worden de problemen van kinderen over het algemeen zwaarder en dus ook moeilijker en ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Hilde Kalthoff
  • Drs. Marcia Meerum Terwogt

N3.14 Netwerktafel – Gevolgen van langdurige armoede op opgroeien en opvoeden – Wat werkt?

In de sessie zullen we informatie geven over de gevolgen van langdurige armoede op kinderen en ouders als opvoeders. Wat zijn beschermende factoren, wat is er op dit moment bekend over het bestrijden van de gevolgen en welke informatie en tools missen we nog? We willen graag in gesprek ...
11:30 - 12:20
sprekers
  • Inge Bramsen
  • Szabinka Dudevszky

C3.15 Participatiecafé – Jeugd actief in onderzoek

“Nothing for us or about us, without us” is het uitgangspunt van de methodiek Mijn Pad en het project Koplopers, twee Rotterdamse initiatieven met jongeren in de hoofdrol. Samen met onderzoekers, docenten en jeugdprofessionals ondernemen de jongeren actie voor een meer inclusieve samenleving. Bij de ontwikkeling van Mijn Pad ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Nikki van Bart
  • Irene Welten MSc

P0.21 Poster – Twentse Monitor Onderwijs-Jeugdhulp en de Twentse Transformatie

Hoe verhoudt het jeugdhulpgebruik zich tot het type onderwijs? Wat is het aandeel jeugdhulp op een school? Dit zijn gegevens die te vinden zijn in de Twentse Monitor Onderwijs-Jeugdhulp. De monitor is ontwikkeld door Kennispunt Twente, met als doel meer zicht te krijgen op de verbinding tussen onderwijs en ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Vivian Jacobs

P0.1 Poster Smart Start – problemen eerder signaleren en voorkomen door het combineren van data en kennis

Een onveilige jeugd is een belangrijke oorzaak van ongelijkheid in kansen van kinderen en gezinnen. Geweld en verwaarlozing hebben invloed op de gezondheid, economische gevolgen en verhoogde kans op crimineel gedrag. En kinderen die opgroeien met meerdere risicofactoren, hebben een slechtere prognose dan kinderen die maar met één enkel ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Jelle Rommers
  • Alicia Euwema

P0.10 Poster – Kinderen leren en leven beter met LifeSkills!

Onderzoek laat zien dat kinderen in het primair onderwijs tegen diverse lastige situaties aanlopen op school, thuis of in de wijk. Dit kan gaan van faalangst tot pesten of veel ruzie met andere kinderen. Dit geldt met name voor kinderen met een minder kansrijke thuissituatie. Als betrokken volwassenen hebben ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Isabel Gosselt
  • dr. Nienke Bekkema

P0.11 Poster – Beeldverhalen over psychische problemen voor migranten- en vluchtelingenjongeren

Voorlichtingsmateriaal over ernstige psychische problemen is vaak complex voor jongeren met een migranten- of vluchtelingenachtergrond. Daardoor kunnen hun problemen onopgemerkt blijven. In deze posterpresente vertellen dr. Nienke Bekkema en Isabel Gosselt over het project ‘Beeldverhalen over psychische problemen voor migranten- en vluchtelingenjongeren’. In het project is begrijpelijk informatiemateriaal voor deze ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Gabriëlle Mercera MSc

P0.12 Poster – Eigen kracht: Hoe kan een visuele methode bijdragen aan de hulp voor jeugdigen met cognitieve en adaptieve beperkingen en hun ouders?  

De complexiteit van de problematiek van jeugdigen met cognitieve en adaptieve beperkingen en hun gezinnen vraagt voor een kleine groep jeugdigen in Nederland om een specifieke en integrale aanpak bij diagnostiek en exploratieve behandeling. Vanwege werkgeheugen, taalgebruik en -begripsproblemen, is het van belang om communicatie af te stemmen, waarbij visuele ondersteuning een hulpmiddel kan zijn. ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Drs. Marlijn Küpers

P0.13 Poster – Preventieve Aanpak Terugdringen Schoolziekteverzuim (PATS)

CJG Rijnmond heeft met ketenpartners PATS ontwikkeld, in het gedachtengoed van M@zl. Gezien het verschil in de populatie en in de organisatie van JGZ in regio Rijnmond op het voortgezet onderwijs was M@zl niet zomaar toe te passen. De jeugdverpleegkundige is in Rijnmond sterk gepositioneerd op het voortgezet onderwijs ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Kim Brekelmans
  • Jacqueline van der Linden MSc.

P0.15 Poster – Een positief leefklimaat voor jeugdigen met een LVB binnen Ipse de Bruggen

Ipse de Bruggen Kind en Jeugd is een zorglocatie voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB). Sinds 2018 hanteren we de visie dat een prettig leefklimaat een voorwaarde is voor een effectieve behandeling van de kinderen en jongeren en hun gezin. Een prettige leefomgeving creëren wij ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Marion Willems MSc.

P0.16 Poster – Krachtvoer – De doorontwikkeling van een effectief lesprogramma over gezonde voeding voor het VMBO.

Krachtvoer is een gratis lesprogramma om VMBO onderbouw leerlingen te helpen gezond te leven en in het bijzonder om gezonde voedingskeuzes te maken. Middels co-creatie zijn gebruikers nauw betrokken bij de doorontwikkeling van het lesprogramma. In Krachtvoer staan de thema’s fruit, snacken en drinken centraal en wordt er ook ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Anton Okkels
  • Karen Slot MEd.

P0.17 Poster – Echt passend onderwijs en lerarenopleidingen

In 2019 heeft de Hogeschool van Amsterdam een onderzoek uitgevoerd onder 125 leraren uit het vso, praktijkonderwijs en tussenvoorzieningen in Amsterdam. Doel was inzicht te krijgen in de houding en vaardigheden van deze professionals en hiervan een vertaling te maken naar een programma voor studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen. ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Marije Vermeulen
  • Marij Berghs MDTh

P0.18 Poster – Psychische klachten bij kinderen en jongeren met een TOS – Wat helpt?

Kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben grote moeite met het gebruiken, verwerken en begrijpen van taal. Daarnaast ondervinden zij problemen op andere cognitieve domeinen. De belemmeringen voortkomend uit een TOS, komen tot uiting in het handelen en de communicatie met anderen. Dit kan leiden tot psychische klachten. ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Liza Poppens
  • Helene van Veen

P0.19 Poster – Perspectief voor schooluitvallers door een systemische en integrale aanpak

In het Onderwijs Zorg Centrum (OZC) in Odijk werken Timon (jeugdhulp) en Beukenrode Onderwijs samen om thuiszitters of schoolmijders perspectief en ontwikkeling te bieden. Door een integraal aanbod van onderwijs op maat, trajectbegeleiding en systeemtherapie krijgen jongeren de mogelijkheid om de stagnerende ontwikkeling te doorbreken en perspectief te krijgen ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Lydia Braakman

P0.2 Poster – Gelijke kansen voor leerlingen met een chronische aandoening in het regulier onderwijs

In elke klas klas zitten gemiddeld drie leerlingen met een chronische aandoening, weet jij wie het zijn? Weet jij wat ze nodig hebben om mee te kunnen doen en dezelfde kansen te krijgen? Of blijven ze in jouw klas, bij jouw op school onder de radar, worden ze niet ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Tessa Visser MSc.

P0.20 Poster – Effectiviteit Talentenklassen: Design en voorlopige resultaten van een longitudinaal interventie-onderzoek

In Nederland is er een onderrepresentatie van kinderen met een migratie-achtergrond op het vwo. Ook wordt gezien dat kinderen met een migratie-achtergrond lagere scores behalen op de CITO-eindtoets dan kinderen zonder een migratie-achtergrond, ook al hebben beide groepen een vergelijkbare intelligentie. Interventies die zich specifiek richten op het bevorderen ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Chris Raaijmakers
  • Marloes Jaspers-van der Maten MSc

P0.5 Poster – Ondersteuning op de basisschool – Vroeg-signalering voor psychosociale problemen

Scholen hebben de verantwoordelijkheid om kinderen passende ondersteuning te bieden bij psychosociale problemen. Vorig schooljaar (2019-2020) is een langlopend onderzoek gestart naar de effecten van verschillende ondersteuningsvormen en werkwijzen op basisscholen, op het signaleren, bereiken en behandelen van kwetsbare kinderen en hun gezinnen. Aan de hand van grootschalige vragenlijstafname ...
09:00 TOT 09:30 - 12:20 TOT 13:30
sprekers
  • Maria Wassink
  • Annejet Kerckhaert MSc

P0.8 Poster – Effectieve samenwerking tussen informele steun en formele hulp in het jeugddomein – Wat zijn randvoorwaarden voor succes?

Steunouder Nederland en Ecorys onderzochten op eigen initiatief wat de randvoorwaarden zijn voor een effectieve samenwerking tussen informele steun en formele zorg. Steunouder is actief in 23 gemeenten en zet vrijwilligers (steunouders) in die een à twee dagdelen per week aan kinderen van overbelaste ouders (vraagouders) een gastvrij thuis ...
09:00 tot 09:30 - 12:20 tot 13:30
sprekers
  • Esther Mertens MSc.

P0.9 Poster – Effectiviteit van Rots en Water voor vmbo leerlingen

Rots en Water (R&W) is een 2-jarige interventie die probeert het intrapersoonlijke domein (gevoelens, emoties, en attitudes over je zelf) en interpersoonlijke domein (vaardigheden om positieve relaties met anderen op te bouwen en te behouden) van jongeren te verbeteren. R&W heeft een psychofysieke benadering. Deze fysieke aanpak lijkt goed ...
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Logo Jeugd in Onderzoek
Copyright © 2021 - Jeugd in onderzoek
Beeldmateriaal © Martin de Bouter
Door: O2 Communicatie in samenwerking met Spruit Digital
Menu
  • Home
  • Programma
  • Thema’s
  • Over JiO
  • Contact
  • Aanmelden

Hello, Welcome Back!

Lost Your Password?

Reset Password

Back To Login

Register

Please wait ...
*
*
*
*
*