Het programma op 21 september 2023 bestond uit een plenair ochtendprogramma met keynote-speakers Esther Rozendaal en Jurriaan van Rijswijk. Voor het middagprogramma was er keuze uit meer dan 50 verschillende deelsessies in 3 rondes.
Meer informatie over de accreditatie vind je hier.
09:30 - 10:00
10:00 - 10:40
Keynote Esther Rozendaal
Kinderen en jongeren groeien op in een wereld waar digitale media een belangrijk deel uitmaken van hun dagelijks leven. Digitale media bieden kinderen en jongeren belangrijke kansen op het gebied van entertainment, educatie, communicatie en identiteitsontwikkeling, maar brengt ook risico’s met zich mee voor bijvoorbeeld hun welzijn en veiligheid. ...10:40 - 11:00
11:00 - 11:40
Keynote Jurriaan van Rijswijk
Spelen is een taal waarmee ieder mens geboren is en waarmee we het vermogen ontwikkelen om ons te kunnen aanpassen. En we zijn er ook nog eens intrinsiek voor gemotiveerd om het te doen en het te blijven doen. Games zijn instrumenten voor spel, net zoals een schaakbord, glijbaan ...11:40 - 12:00
12:00 - 13:00
13:00 - 14:00
14:00 - 14:10
14:10 - 15:10
15:10 - 15:40
15:40 - 16:40
16:40 - 17:30
13:00 - 14:00
sprekers
- Kirsten Tjapkes
- Yvonne Vanneste
D1 Kennismaken met het NCJ platform
De preventieve jeugdgezondheidszorg (JGZ) is er voor alle kinderen, jongeren en hun (aanstaande) ouders of opvoeders. Zij kunnen bij de JGZ terecht voor (gratis) advies, voorlichting en ondersteuning voor het veilig en gezond opgroeien en opvoeden. Ook voert de JGZ het rijksvaccinatieprogramma uit en volgen ze de ontwikkeling van ...13:00 - 14:00
sprekers
- Svenja Kuiper-Buttner
D2 LVB Media Experience: een online bewustwordingstool
We leven in een mediasamenleving waarin het belangrijk is dat iedereen kan meedoen. Toch ervaren mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) vaak onvoldoende digitale toegang tot media en ondersteuning bij gebruik van digitale diensten. Dit kan leiden tot gevoelens van exclusie (Ik hoor er niet bij), incompetentie (Het ...13:00 - 14:00
sprekers
- Marleen van der Loo
- Olivier Blanson Henkemans
D3 SmartGlass in de JGZ: gebruikersbehoeften en implementatiekansen
Kan een SmartGlass van meerwaarde zijn voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ)? Dat onderzochten JGZ Innovatiehub Zuid-Nederland en TNO. De SmartGlass is een bril met camera, audio en beeld, zodat een tweede persoon op afstand mee kan kijken. Met de SmartGlass is een professional flexibel in locatie en taken, wat bijdraagt ...13:00 - 14:00
sprekers
- Marlon Smit
- Astrid Altena
D4 Hoe de inzet van Virtual Reality kan helpen bij complexe scheidingen
Hoe is het om als kind verscheurd te worden door conflicten die ouders continu hebben? Kinderen van ouders in een complexe scheiding worden hier dagelijks mee geconfronteerd. De Virtual Realyty (VR) simulatie “Verscheurd” maakt het mogelijk om dit vanuit het perspectief van het kind te beleven. VR – als ...13:00 - 14:00
sprekers
- Christa Nieuwboer
- Donna Schalk
D5 Ouders ondersteunen in de digitale wereld: inzichten over online alliantie
Ouders van jonge kinderen zoeken veelal online naar informatie over opgroeien en opvoeden. Uit onderzoek blijkt dat online opvoedingsondersteuning net zo effectief kan zijn als reguliere ondersteuning. Eén van de doorslaggevende factoren voor het succes van hulp is alliantie: het onderling vertrouwen en overeenstemming over de doelen en de ...13:00 - 14:00
sprekers
- Sophie Alsem
D6 Gebruik van virtual reality in behandeling voor kinderen met gedragsproblemen
In deze sessie maak je kennis met interactieve virtual reality als nieuwe behandelvorm voor kinderen. Sophie Alsem vertelt over het gebruik van virtual reality in cognitieve gedragstherapie. Zij ontwikkelde de YourSkills training (www.yourskillstraining.nl) voor kinderen met agressieve gedragsproblemen. In YourSkills oefenen jeugdigen op een actieve manier nieuwe vaardigheden in ...13:00 - 14:00
sprekers
- Roos Verhoeven
- Nicolette Schipper- van Veldhoven
NL1 Ontdek hoe het Jeugdsportkompas bijdraagt aan een pedagogische sportklimaat
Kinderen leren door sport beter bewegen. En ontwikkelen zich er ook sociaal en mentaal door. Daarmee staat sport niet op zichzelf, maar is het onderdeel van opgroeien. De sportomgeving wordt dan ook gezien als het derde opvoedmilieu. Het Jeugdsportkompas helpt een ieder die betrokken is bij jeugdsport richting te ...13:00 - 14:00
sprekers
- Fariidah van Leeuwen
- Zeynep Uslu
- Marianne van Bochove
- Suzanne Rutz
NL2 Met gezinsconsulenten preventief aan de slag!
Op 6 scholen in en om Leiden zijn gezinsconsulenten van JES Rijnland actief. De Haagse Hogeschool onderzocht hoe zij eraan bijdragen dat ouders, school en organisaties uit de wijk zo goed mogelijk met elkaar worden verbonden. Om zo gezamenlijk de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en gelijke kansen te ...13:00 - 14:00
sprekers
- Denis Wiering
- Inge Bastiaanssen
NL3 De databank Effectieve jeugdinterventies: Over een andere boeg?
De databank Effectieve jeugdinterventies is een bekend kennisproduct van het Nederlands Jeugdinstituut. De databank Effectieve jeugdinterventies bevat meer dan 230 interventies voor ondersteuning en hulp bij opgroeien en opvoeden. De databank wordt in het jeugdveld zowel bejubeld als beschimpt. Samen met een denktank van deelnemers is het Nederlands Jeugdinstituut ...13:00 - 14:00
sprekers
- Sanne Rumping
P1 Opvoeden in de buurt: kaartspel en PowerPoint
Hoe help je ouders en buurtbewoners met diverse achtergronden met elkaar in gesprek te gaan over opvoeden en opgroeien in de buurt? Door het lectoraat Jeugdzorg, is samen met ouders, en jeugd- en welzijnsorganisaties, het kaartspel ‘Opvoeden in de Buurt’ ontwikkeld. De kaartspel bestaat uit 24 afgebeelde en herkenbare ...13:00 - 14:00
sprekers
- Marloes Jaspers-van der Maten
P2 De School als Vindplaats: opvoedingsondersteuning op school
Om psychosociale problemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren, zette de gemeente Nijmegen een tweedelijns jeugdspecialist in op alle basisscholen en speciaal (basis)onderwijs (‘De School Als Vindplaats’). Om waar nodig een passende interventie te bieden, werken onderwijs en jeugdhulp steeds vaker nauw(er) samen. Hoe het werkte? Eén ervaren jeugdhulpverlener was ...13:00 - 14:00
sprekers
- Loïs de Rooij
P3 Screenen op telefoonverslaving bij jongeren met verstandelijke beperkingen
Jongeren met cognitieve en adaptieve beperkingen lijken eerder verslaafd te raken aan internetspecifieke functies, zoals het gebruik van social media. De Social Media Disorder (SMD) schaal is een korte vragenlijst waarmee verstoord social media gebruik wordt vastgesteld. De 9 vragen zijn gebaseerd op de DSM-5 criteria voor Internet Gaming ...13:00 - 14:00
sprekers
- Willeke Norder
P4 Leerlingervaringen in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO)
Elke dag weer zien we in het (voortgezet speciaal) onderwijs (VSO) onze leerlingen met diverse, soms complexe, onderwijsbehoeften. We leren ze kennen in de klas en samen met onze collega’s werken we hard om hen te ondersteunen in hun leren en ontwikkelen. Bergen ervaring en veel passie leren ons ...13:00 - 14:00
sprekers
- Elma Hilbrink
- Eva Onstenk
P5 Werk maken van allianties in de zorg voor jeugd
Het Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp voerde een literatuuronderzoek uit naar werkzaam gebleken strategieën om de werkrelatie (alliantie) te bevorderen. Hieruit blijkt onder andere dat het gezamenlijk opstellen van doelen en deadlines bijdraagt aan het bevorderen van alliantie. Ook het benutten van cliëntfeedback en het gebruik ...13:00 - 14:00
sprekers
- Derya Demircay
- Sophie Bouwens
P6 Whizkids of nitwits? Hoe jongeren (18+) digitale regelzaken ervaren
Ons leven wordt steeds digitaler. We hebben online contact met vrienden, familie en kennissen. We vinden de weg met GPS, doen online boodschappen en regelen onze bankzaken digitaal. Maar niet iedereen kan even goed meekomen in de digitale wereld. Hoewel we vaak denken dat jongeren hun weg hierin wel ...13:00 - 14:00
sprekers
- Anouk Boonstra
P8 @ease inloopcentrums voor laagdrempelige mentale hulp: voor en door jeugd
Wereldwijd openen steeds meer toegankelijke inloopcentrums voor jongeren. In reactie op de mentale klachten binnen deze doelgroep. In Nederland zijn er inmiddels 12 @ease centra waar jongeren kosteloos en anoniem terecht kunnen in een jeugdvriendelijke setting, zonder afspraak of wachtlijst. Getrainde leeftijdsgenoten staan de jongeren te woord, waarvan een ...13:00 - 14:00
sprekers
- Sharon Clarke
- Melissa Remeeus
P14 EARLY studie: vroeg interventie bij een borderline persoonlijkheidsstoornis
Toenemende consensus laat zien dat de puberteit een cruciaal moment is in de ontwikkeling van een borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS). Vroeg ingrijpen kan problemen mogelijk op korte en lange termijn voorkomen of verminderen. Echter, de huidige richtlijnen schrijven voor om, vanuit het ‘stepped care’ principe, eerst te behandelen op de ...13:00 - 14:00
sprekers
- Rob Gilsing
- Tamara Bos
P15 Doe normaal! – Inspirerende voorbeelden van normaliseren in de jeugdhulp
Door het grote beroep op jeugdhulp wordt normaliseren steeds belangrijker en relevanter. Maar hoe ziet normaliseren er in de praktijk uit? Wat vraagt dit van beleid en praktijk? Wanneer is jeugdhulp nodig, maar vooral ook wanneer niet? Werkplaats Samen, de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd in de regio’s Den Haag, Gouda ...13:00 - 14:00
sprekers
- Lisa Reijmers
- Luuk Geijsen
P9 Benchmark de jeugdhulp beter!
Op dit moment bundelen 35 Jeugdhulp-instellingen de uitkomsten van vragenlijsten over hun cliënten en de geboden hulp in de Lerende Databank Jeugd (LDJ). Met deze gegevens is een benchmark ontwikkeld. Organisaties kunnen zo de uitkomsten van de geboden hulp vergelijken met andere organisaties. De uitkomsten uit de LDJ vormen ...13:00 - 14:00
sprekers
- Lisa Reijmers
- Luuk Geijsen
P10 Optimaal gebruik maken van digitale tools
Digitale ontwikkelingen in de zorg maken uitwisselen van gegevens gemakkelijker en sneller. Zowel tussen professionals onderling als tussen professionals en cliënten en hun betrokkenen. Hoe zorg je ervoor dat delen van gegevens ook leidt tot betere hulp? Hoe maak je optimaal gebruik van de beschikbare tools? We nemen je ...13:00 - 14:00
sprekers
- Eva Fris
- Ricki de Koning
P11 De MARIO-screeningstudie: kind wel of geen stemmingsklachten
Met de MARIO screeningstudie herkennen we stemmingsklachten bij kinderen van ouders met psychiatrische problemen beter en eerder. Zo kunnen we deze kinderen sneller en beter helpen. We ontwikkelden hiervoor een korte vragenlijst: de MARIO-check. Met de MARIO screeningstudie onderzoeken we of de MARIO-check goed oppikt of een kind wel ...13:00 - 14:00
sprekers
- Eline Heek
P12 Partnerschap: de lijm om tot integrale zorg te komen
Gezinnen met meervoudige en langdurige problematiek hebben te maken met veel professionals uit verschillende organisaties en domeinen. Het hulpaanbod is versplinterd en sluit niet aan op de wisselende zorgbehoeften. De oplossing voor deze fragmentatie van zorg zoeken we in het organiseren van integrale zorg. Zorg waarmee we beogen een ...13:00 - 14:00
sprekers
- Ingrid Staal
- Lara Nettesheim
P13 Het ontwerpen van een digitale tool met ouders voor een kansrijke start
Binnen het project ‘Betekenisvol gebruik van big data voor een kansrijke start’ zet een multidisciplinair team van zorgprofessionals, onderzoekers en beleidsmakers zich in voor betekenisvol en acceptabel gebruik van Big Data. Met als doel om (aanstaande) ouders in kwetsbare omstandigheden zo vroeg mogelijk en op de best passende manier ...14:10 - 15:10
sprekers
- Sarah Walburg
- Femke van Schelven
- Emma Middag
- Janneke Metselaar
- Mara van Weele
P2.14 Pitch Digitale innovaties
Nep Echt! Een app die LVB jongeren laat zien wat online nep of echt is We komen online veel informatie tegen waarvan we niet zeker weten of het echt is. Voor jongeren met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) is het extra lastig om te herkennen of informatie echt is. ...14:10 - 15:10
sprekers
- Jurriaan van Rijswijk
M2.1 Masterclass Jurriaan van Rijswijk: onze eeuwige jeugd
Onze eeuwige jeugd Spelen is een taal waarmee ieder mens geboren is en waarmee we het vermogen ontwikkelen om ons te kunnen aanpassen. En we zijn er ook nog eens intrinsiek voor gemotiveerd om het te doen en het te blijven doen. In de key note dompelt Jurriaan je ...14:10 - 15:10
sprekers
- Cara Verwimp
- Annabel Vaessen
- Janne de Roode
- Loes van Druten
- Marsha Philipsen
L2.2 Onderwijs
Seksueel grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs: de cijfers Seksueel grensoverschrijdend gedrag staat in toenemende mate in de belangstelling. In het onderwijs blijkt uit cijfers van de vertrouwensinspecteurs dat het aandeel meldingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag door een met ‘taken belaste persoon’ richting leerlingen en studenten toeneemt. De oorzaak van ...14:10 - 15:10
sprekers
- Leen Dom
- An Piessens
- Ina Koning
- Vincent Van der Rijst
- Svenja Kuiper-Buttner
14:10 - 15:10
sprekers
- Eefje van den Hoven
- Bernadette Evers
- Jolanda Mathijssen
- Anne Marie Barnhoorn
- Annemarieke Blankestein
L2.4 Effectiviteit jeugdhulp
‘Hoe gaat het later?’: eerste uitkomsten longitudinaal jeugdhulp-onderzoek Hoe gaat het met gezinnen die een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangen bij start, einde en ná de hulp? Onderzoek ‘Hoe gaat het later?’ is een longitudinaal onderzoek naar de door cliënten ervaren effecten van specialistische jeugdhulp. In dit onderzoek volgen ...14:10 - 15:10
sprekers
- Nieke Mimica
- Anne Steenbakkers
- Jeroen Janssen
- Anouk Van Der Wildt
- Anouk Esser
- Hilde van Ravenswaaij
L2.5 Kinderopvang
Ontwikkelen door Plus2: competentie-vergrotend werken in de kinderopvang De Van Veldhuizen Stichting (VVS) gaat al 60 jaar voor een eerlijke kans voor alle kinderen om op te groeien in een gezonde en veilige omgeving. VVS ontwikkelde een eigen aanpak voor kinderen van 0 tot 4 jaar met zorgen over ...14:10 - 15:10
sprekers
- Denis Wiering
- Laura Beurskens – Claessens
- Jori Henke
- Aukje Hilderink
L2.6 Domeinoverstijgend samenwerken en samen leren met data
Naar een betere verbinding tussen jeugdzorg en volwassenen-GGZ Als ouders van kinderen in jeugdhulp en jeugdbescherming zelf psychische problemen hebben, dan is integrale hulp van belang. De verbinding tussen het jeugddomein en de volwassenen-GGZ komt echter niet altijd goed tot stand komt. AEF adviesbureau stelde op verzoek van het ...14:10 - 15:10
sprekers
- Esther Rozendaal
- Ying Chuck
- Chantie Luijten
- Geeske Strating
- Tarik Pehlivan
- Marjolijn Distelbrink
L2.7 Participatief onderzoek
Agency Arrangeren: jongeren als changemakers School, jongerenwerk en hulpverlening helpen jongeren te functioneren en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om hun doelen te bereiken. Een belangrijk concept daarbij is ‘Agency’. Hoe ondersteunen we jongeren zo dat ze veranderruimte krijgen, richting geven aan hun leven en invloed hebben op ...14:10 - 15:10
sprekers
- Laxsini Murugesu
- Phildy Asamoah
W2.8 Hoe maak je jeugdonderzoek inclusief?
In deze sessie staan we uitgebreid stil bij het thema ‘inclusief onderzoek’. Helaas is het nog steeds zo dat kwetsbare groepen ondervertegenwoordigd zijn in onderzoek. Dat gebeurt bij alle onderzoeken en ook bij onderzoek naar de jeugd. Onderzoekers sluiten mensen onbewust of bewust uit. Bijvoorbeeld als die mensen in ...14:10 - 15:10
sprekers
- Els Evenboer
W2.9 Are you serious?! Serious gaming voor (toekomstige) professionals
Hogeschool Windesheim, NHL-Stenden, de HAN, Fontys, het UMCG, Stichting Alexander en het NJi werkten samen aan het vertalen van de meest actuele ervarings-, praktijk- en wetenschappelijke kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) naar nieuwe vormen van (blended) onderwijs. Belangrijkste doel van ...14:10 - 15:10
sprekers
- Judith ten Hagen
- Esmee Verheem
- Robin Meerhoff
- Ina Cijvat
- Cynthia Boomkens
W 2.10 Interprofessionele Samenwerking: een puzzel die we samen leggen
In het jeugddomein is veel aandacht voor interprofessioneel samenwerken. Interprofessioneel samenwerken is de samenwerking tussen opvoed- en onderwijsprofessionals van verschillende disciplines. Het realiseren van duurzame interprofessionele samenwerking wordt in de praktijk belemmerd door allerlei factoren. Zoals de structuur en cultuur van de verschillende professionals en organisaties, als ook de ...14:10 - 15:10
sprekers
- René Breuk
- Mechteld Bontes
N2.12 Jong in de criminaliteit: wat kan jeugdhulp doen?
Delinquente jongeren begaan steeds jonger hun eerste delict en dat delict wordt steeds ernstiger. Dit stelt jeugdhulp voor nieuwe vragen. Levvel nam hierop 2 beslissingen: Om een aanvullende module voor de Intensieve Forensisch Aanpak te ontwikkelen voor de jongere doelgroep (12-16 jaar) en hun gezinnen: ‘IFA Jong’. Met extra ...14:10 - 15:10
sprekers
- Astrid Schop-Etman
- Anne Boxem
N2.13 Leefstijlinterventie preconceptie & zwangerschap – hoe te implementeren?
Uit jarenlang Generation R onderzoek zijn nieuwe inzichten ontwikkeld over de gezondheid van (aanstaande) ouders, de reproductie en het gevolg op de groei en ontwikkeling van het kind. Dit heeft geleid tot een nieuwe interventiestudie: Generation R Next – Optimaal Opgroeien. Deze studie richt zich op het optimaliseren van ...15:40 - 16:40
sprekers
- Olaf Goorden
- Bernadette Janssen
W 3.13 Screenen, evalueren en meten bij scheidingshulp: het instrument SCRES
Hoe screen, evalueer en meet je uitkomsten bij (conflict)scheiding? Sinds 2021 helpt het gratis praktijkinstrument SCRES je daarbij. Ontworpen om te achterhalen hoe gezinsleden de scheidingssituatie beschouwen, is SCRES een gevalideerd hulpmiddel. De SCRES is bruikbaar in praktijk en onderzoek. SCRES-uitkomsten bieden houvast voor gesprek met ouders en kinderen. ...15:40 - 16:40
sprekers
- Charlotte Mol
- Saptarshi Chowdhury Barua
- Eefje de Louw
- Sumayya Habieb
- Angele Kop
- Rianne van Dijk
P3.14 Pitch participatie
Jongerenparticipatie in onderzoek: jongerenpanel rondom scheiding Universiteit Utrecht doet onderzoek naar de stem van jongeren bij scheiding gerelateerde beslissingen. Hoewel hier in de praktijk veel aandacht voor is, weten we nog weinig over de voor- en nadelen ervan. Onderzoek is daarom belangrijk en moet bovendien goed aansluiten bij de ...15:40 - 16:40
sprekers
- Laura Nooteboom
- Marcel van Eck
- Eva Mulder
- Marieke Boelhouwer
- Cora Bartelink
- Rob Gilsing
N3.12 Onderzoek naar integraal werken – voorbij de open deuren
In het landelijk netwerk Integraal Werken met Jeugd en Gezin bundelen onderzoekers hun krachten. Analyse van lopende projecten naar integraal werken laat zien dat veel kwalitatief onderzoek is gedaan. Hoewel deze onderzoeksmethode dicht bij de praktijk blijft en diepgaande inzichten oplevert, zijn deze inzichten vaak context gebonden en bieden ...15:40 - 16:40
sprekers
- Chiara de Jong
- Esther Rozendaal
M3.1 Masterclass Esther van Rozendaal: Participatief onderzoek naar mediawijsheid bij jongeren
Tijdens de masterclass MediaMovez ervaar je de participatieve aanpak van het MediaMovez project. Samen met onderzoekers Chiara de Jong (Erasmus Universiteit Rotterdam) en key note Esther Rozendaal (Erasmus Universiteit Rotterdam) en met de andere deelnemers krijg je een inkijkje in de onderzoeksmethode die zij gebruiken in hun onderzoek naar ...15:40 - 16:40
sprekers
- Willemijn Balk
- Bernadette Evers
- Ivonne Douma
- Linda Zijlmans
- Emma Middag
L3.2 Speciaal onderwijs
Jeugd en media in het speciaal onderwijs Herken je dit? Leerlingen die oververmoeid in de klas zitten omdat ze de avond daarvoor lang hebben gegamed. Leerlingen die ruzie op het schoolplein hebben over een nare geplaatste opmerking onder een TikTok video. Of leerlingen die dreigementen naar elkaar sturen via ...15:40 - 16:40
sprekers
- Renate van Zoonen
- Madelon Meijer-Hoogeveen
- Arina Brunekreeft-Budding
- Karen Rienks
- Ingrid Staal
- Patty Leijten
L3.3 Online vs offline ondersteuning bij het opgroeien en opvoeden
Opvoedingsondersteuning online: wanneer een goed (of beter?) alternatief? Opvoedingsondersteuning vindt steeds vaker online plaats, via apps, websites, online programma’s of videobellen. In welke situaties is online ondersteuning een goed (of beter) alternatief voor traditionele ‘in person’ ondersteuning? In deze lezing presenteren we nieuwe onderzoeksresultaten over factoren die bijdragen aan ...15:40 - 16:40
sprekers
- Maria Cornelia Marleen Verhagen
- Bibian van der Voorn
- Leandra Koetsier
- Farina Oprins
- Meinou Theunissen
L3.5 Gezond opgroeien
Gebruik van de methode Positieve Gezondheid in het Voortgezet Onderwijs Bij het 2e GGD HvB contactmoment in de 4e klas van het Voorgezet Onderwijs (VO) heeft JGZ de werkwijze Positieve Gezondheid ingevoerd. Deze werkwijze geeft, naast traditionele gezondheidsthema’s, meer aandacht aan sociaal-emotionele aspecten van gezondheid. Jongeren vullen online een ...15:40 - 16:40
sprekers
- Manja Abraham
- Sheila Adjiembaks
- Lenke Balogh
- Jacolien Kaljouw
- Carolien Konijn
L3.4 Effectiviteit jeugdhulp
Helpt MDFT bij schoolweigering? Is het mogelijk een interventie toe te passen op problematiek waar de interventie oorspronkelijk niet voor bedoeld was? In 2021 kreeg Jacolien Kaljouw de kans om de toepassing van MDFT bij schoolweigering te onderzoeken. MDFT is een evidence-based interventie voor jongeren met delinquent gedrag en ...15:40 - 16:40
sprekers
- Annie Slabbers
- Jolyn van den Heuvel
- Wendy van Vliet
- Mariska Klein Velderman
L3.6 Succesvol implementeren
Succesvolle implementatie van preventieve steun voor kinderen na scheiding Ieder jaar horen tienduizenden kinderen dat hun ouders gaan scheiden. Een scheiding is stressvol en onderzoek laat de impact daarvan zien op welzijn en functioneren van kinderen. Onderzoek toont ook mogelijkheden aan om kinderen effectief te ondersteunen na scheiding, bijvoorbeeld ...15:40 - 16:40
sprekers
- Tarik Hamdiui
- Michiel van der Grinten
- Sigrid Mol
- Lissa Hollmann
- Loes van Druten
- Stijn Sieckelinck
L3.7 Kansengelijkheid
Van Kansarm naar Kansrijk: interventie voor gezinnen in (dreigende) armoede De Van Veldhuizen Stichting (VVS) werkt al >60 jaar voor een eerlijke kans voor alle kinderen om op te groeien in een gezonde en veilige omgeving. 5 jaar geleden heeft VVS Van Kansarm Naar Kansrijk (VKNK) opgezet. Deze interventie ...15:40 - 16:40
sprekers
- Miranda van Duijn
W3.8 Sekse en gender in jeugdonderzoek. Samen in gesprek!
Zowel in preventie, opvoedondersteuning en jeugdhulp als in onderzoek daarnaar moet je rekening houden met biologische, sociaal-culturele en maatschappelijke verschillen. Specifieke aandacht voor ‘de sekse en genderdimensie in onderzoek’ geeft antwoord op de vraag wat werkt voor wie en waarom en komt de kwaliteit van onderzoek ten goede. Om ...15:40 - 16:40
sprekers
- Nicky Platte
- Carolien Bastiaenen
- Miriam Weijers
W3.9 Gepersonaliseerde Jeugdgezondheidszorg gebaseerd op het 360°CHILDoc
We nemen deelnemers op interactieve wijze mee in een preventieve, biopsychosociale benadering van gezondheid. Hierbij worden de denkprocessen gestuurd in de richting van een meer “gepersonaliseerde Jeugdgezondheidszorg”, dat de volgende concepten omvat: persoonsgericht: afgestemd op individuele kenmerken van kind en omgeving predictie van gezondheid ten behoeve van preventie van ...15:40 - 16:40
sprekers
- Loraine Visscher
- Anja Holwerda
W3.10 Samenwerken met het sociaal netwerk van gezinnen met complexe problemen
Het sociaal netwerk van gezinnen met complexe problemen (GMCP) wordt weinig betrokken in de hulp aan deze gezinnen, blijkt uit onderzoek. Een succesvolle samenwerking leidt echter wel tot duurzame resultaten. Gezinnen geven ook aan het belangrijk te vinden. Hoe ondersteunen we professionals in het wegnemen van barrieres die er ...15:40 - 16:40
sprekers
- Noortje van Ballegooij
- Chanel Bansema
W3.11 Het veelkoppig monster van complexe problematiek bij jongeren
Onderzoek laat zien dat jongeren met ernstige en langdurige psychische problematiek tussen wal en schip vallen in de huidige kinder- en jeugdpsychiatrie (KJP). Ze worden omschreven als ‘complex’ omdat er sprake is van verschillende en wisselende problemen en hulp die niet aansluit. Jongeren, ouders en behandelaren voelen zich machteloos ...

