Wendy Nelen
Praktikon
Bestaanszekerheid is voor steeds meer gezinnen een uitdaging. Veel leerlingen in het speciaal onderwijs (cluster 4) komen uit zulke gezinnen. Omdat succes op school kan bijdragen aan hun toekomstige bestaanszekerheid is schoolmotivatie voor hen een belangrijke beschermende factor . Maar het is niet duidelijk hoe het precies gesteld is met de schoolmotivatie in het speciaal onderwijs en wat er aan bijdraagt. Daarom hebben we dat zowel kwantitatief als kwalitatief onderzocht vanuit het perspectief van de zelfdeterminatietheorie. De resultaten geven ook meer inzicht in de schoolmotivatie van leerlingen in het regulier onderwijs die opgroeien in onzekere gezinssituaties.
Tijdens de sessie
Om geweldsincidenten op school effectief aan te pakken, kun je SWIS Suite gebruiken voor het registreren en analyseren van die incidenten. Onderzoek op basis van data uit SWIS Suite laat zien in hoeverre leerkrachten adequate en inadequate reacties of consequenties inzetten bij bepaalde typen ongewenst gedrag van leerlingen. Ook is er gekeken naar de reden van het gedrag van de leerling en of de bijbehorende consequentie wel of niet adequaat was. Hierbij werd ook gelet op het verschil in incidenten en aanpak in het regulier onderwijs en in het speciaal (basis) onderwijs. We geven in deze sessie praktische voorbeelden en casestudies om de toepassing van SWIS Suite te illustreren.
Tijdens de sessie