Programma Jeugd in Onderzoek – 26 september 2024
09:00 - 09:30
09:15 - 17:00
Posterpresentaties
De posters zijn de hele dag te bekijken in de foyer. Tijdens iedere ronde is het mogelijk om een begeleide postersessie bij te wonen. Klik op de titels van de posters hieronder voor meer informatie. Alle posters: P01 Vakmanschap verstevigen met leernetwerken: hoe doen IHub en TNO dat? P02 ...09:30 - 09:45
sprekers
- Harmke Bergenhenegouwen
- Carlijn Hoogeveen
Opening en welkom door dagvoorzitters
Dagvoorzitter Harmke Bergenhenegouwen werkt als senior adviseur bij het Nederlands Jeugdinstituut. Zij is pedagoog en heeft ruime kennis en ervaring in de praktijk van de jeugdhulp en jeugdbescherming. Als projectleider van het project ‘Zo thuis mogelijk opgroeien’ is zij vanuit haar kennisrol bezig met specialistische hulp en het voorkomen ...09:45 - 10:45
sprekers
- Eric Steegers
Keynote Eric Steegers: Het wenkend perspectief van een kansrijke start
Een gezonde start bij de geboorte vormt het wenkend perspectief voor nieuwe generaties, betoogt Eric Steegers in zijn lezing. Want een gezonde start betekent langer leven in goede gezondheid en welzijn en meer kansen op maatschappelijke participatie. Het is ook het vliegwiel tot het verminderen van de huidige grote ...10:45 - 11:15
11:15 - 12:00
sprekers
- Hilgo Bruining
Keynote door Hilgo Bruining: Impact bestaanszekerheid op jongere, kind en gezin
Veel gezinnen in Nederland verkeren in bestaansonzekerheid of hebben last van andere negatieve omgevingsfactoren. Dit leidt tot stress en kansenongelijkheid, wat effect heeft op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Veel kinderen kennen niet de zekerheid van genoeg eten, gezond eten en een warm en veilig thuis. We weten ...12:00 - 13:00
15:05 - 15:30
16:00 - 16:45
sprekers
- Louise Elffers
Keynote Louise Elffers: Onderwijs: de grote (on)gelijkmaker?
In haar lezing onderzoekt Louise Elffers de invloed van opgroeien in bestaansonzekerheid op de kansen van kinderen en jongeren om de vruchten te plukken van ons onderwijs. Ook bespreekt ze op welke wijze onderwijs zelf bijdraagt aan de mogelijkheid om een zeker bestaan op te bouwen. Elffers laat zien ...16:45 - 17:30
13:00 - 14:00
sprekers
- Anneloes Beekman
- Karola de Graaf
- Ingrid Staal
L1.1 Hulpmiddelen voor het peilen van het welzijn van ouders
Huilende baby’s, huilende ouders: validatie van een nieuwe screeningstool Stel je voor dat je met vier vragen ouders kunt herkennen die worstelen met het huilen van hun baby en die meer stress, angst en depressieve klachten ervaren. Hierdoor zou je al vroeg met ouders in gesprek kunnen gaan over ...13:00 - 14:00
sprekers
- Wenda Post- Gall
- Inge Ekenhorst
- Nannah Tak
- Pauline Geuijen
L1.2 De gevolgen van opgroeien met geldproblemen en armoede
De invloed van moeite met rondkomen thuis op de gezondheid van jongeren Voor het maken van goed gezondheidsbeleid is informatie nodig over hoe het is gesteld met de gezondheid. Met de Gezondheidsmonitor Jeugd (GM Jeugd) verzamelen alle GGD’en en het RIVM via vragenlijsten gegevens over gezondheid, leefstijl en welzijn ...13:00 - 14:00
sprekers
- Annemiek Veen
- Merel van der Wouden
- Remy Vink
L1.3 Ondersteuning van gezinnen met multiproblematiek
Veerkracht in gezinnen met multiproblematiek Gezinnen met stapelende en complexe problematiek zijn eigenlijk heel veerkrachtig. Hun veerkracht wordt vooral op de proef gesteld door de frustratie, stress en tijd die gepaard gaat met overleven in een woud van hulp, voorzieningen en regels. Daardoor komen ze niet toe aan leven, ...13:00 - 14:00
sprekers
- Lovijah Veldt
- Rachel Verweij
- Sylvia van der Pal
- Dafna Windhorst
L1.4 Ondersteuning van kwetsbare ouders en hun baby’s
Shantala Babymassage Individueel, een interventie voor kwetsbare gezinnen Een aantal jeugdgezondheidszorgorganisaties zet de preventieve interventie Shantala Babymassage Individueel in bij ouders met een baby wanneer het risico bestaat op hechtingsproblematiek door problemen of stress die zij ervaren in het ouderschap. Deze interventie combineert babymassage en opvoedondersteuning in drie huisbezoeken ...13:00 - 14:00
sprekers
- Marloes Vooijs
- Hilde van Keulen
- Christine Dedding
- Noortje Pannebakker
L1.5 Goede manieren om jongeren bij onderzoek te betrekken
Struikelblokken en kwaliteitscriteria voor jongerenparticipatie in onderzoek Echt samenwerken met jongeren in onderzoek; wie wil dat niet? Maar hoe doe je dat als onderzoeker in de praktijk? In ons door ZonMw gefinancierde Leernetwerk Jongerenparticipatie in Onderzoek werken jongeren en onderzoekers samen aan de kwaliteit, ethiek en praktijk van jongerenparticipatie ...13:00 - 14:00
sprekers
- Anne Steenbakkers
W1.2 De Tijdlijntool: een hulpmiddel voor de samenwerking tussen ouders, onderwijs en jeugdhulp
Samenwerking tussen ouders en onderwijs- en jeugdhulpprofessionals maakt het om de verschillende perspectieven, kennis en vaardigheden te bundelen, zodat die elkaar kunnen versterken. Werken met de Tijdlijn Tool helpt om samen de ontwikkeling van het kind, de gezinssituatie, de ingezette hulp en het verloop van de samenwerking in kaart ...13:00 - 14:00
sprekers
- Mirjam Stroetinga
- Linda Zijlmans
W1.3 Samenwerken met ouders in een context van bestaansonzekerheid
Wat vraagt het van professionals om samen te werken met ouders van wie de bestaanszekerheid onder druk staat? Wanneer thuis, school en hulpverlening goed op elkaar aansluiten, dan geeft dit ouders die zich onzeker voelen over de opvoeding, meer zelfvertrouwen. Daarom zouden professionals in onderwijs en jeugdhulp ouders moeten ...13:00 - 14:00
sprekers
- Aurelie Lange
- Esmee Verheem
W1.4 Praktijkprofielen gebruiken om ‘Wat Werkt’ goed toe te passen
Om de kwaliteit van de zorg te verbeteren moeten we niet alleen weten wat werkt, maar ook hoe professionals deze werkzame elementen kunnen toepassen en hoe we hen daarin kunnen ondersteunen. Een praktijkprofiel is een hulpmiddel om de kern van een aanpak te verhelderen. Het beschrijft niet alleen het ...13:00 - 14:00
sprekers
- Roy Otten
- Anna Lichtwarck-Aschoff
W1.5 iamYu geeft jongeren een stem en ondersteunt zorg op maat
Jongeren in de jeugdzorg willen meer begrip en controle over hun behandeling, terwijl professionals er naar streven zorg op maat te bieden. iamYu is ontwikkeld door jongeren, professionals, onderzoekers en ontwikkelaars en biedt hierop het antwoord. Deze innovatieve tool geeft jongeren een stem en ondersteunt bij de zoektocht naar ...13:00 - 14:00
sprekers
- Anneke van Dijk
- Eveliene Dera de Bie
W1.6 #WETOO Jeugdparticipatie
Heb je interesse in het actief betrekken van (kwetsbare) jongeren bij projecten? Dan is deze sessie iets voor jou. Participatie van jongeren is belangrijk om hen echt een stem te geven in alle fases van een project. In deze workshop starten we met een algemene introductie van jongerenparticipatie: wat ...13:00 - 14:00
sprekers
- Marjan de Lange
- Bram Orobio de Castro
W1.7 Samen beslissen met Keuzehulp Jeugdhulp
Kinderen, jongeren en ouders worden op veel plaatsen nog te weinig betrokken bij beslissingen over het inzetten van hulp en ondersteuning. Beslissingen of hulp nodig is, en welke hulp wordt ingezet zijn nog te vaak afhankelijk van welke professional een gezin spreekt en wat in een gesprek aan de ...13:00 - 14:00
sprekers
- Pieter Hilhorst
- Carolien Konijn
N1.1 De community als informele mentor voor jongeren
Vanaf september 2024 wonen 290 jongeren, van wie er zestig jeugdzorg krijgen, aan de Tafelberg. Dat is de plek waar voorheen de JeugdzorgPlus voorziening De Koppeling van Levvel was gehuisvest. Zij hebben daar een eigen studio en gemeenschappelijke voorzieningen zoals een grote keuken, wasserette, koffiecorner, restaurant, een galerie en ...13:00 - 14:00
sprekers
- Jorien van Wissen-Versantvoort
- Elma Hilbrink
N1.2 Multidisciplinair signaleren voor het gezond en kansrijk opvoeden van jonge kinderen
Onderzoek laat zien dat de eerste duizend dagen bepalend zijn voor de rest van het leven. Tegelijkertijd zijn er op zeer jonge leeftijd bijvoorbeeld al sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) te zien in het gewicht van de baby en in de taalontwikkeling van de dreumes. Daarom is vroeg signaleren en samenwerken ...13:00 - 14:00
sprekers
- Channa van Splunter
- Dominique Troost
- Aline Petersen
- Marieke Trentelman
C1.1 Hoe help je kinderen en jongeren uit gezinnen met geldzorgen?
Nooit meer skeer Het project ‘Nooit meer skeer’ is ontwikkeld door Sociaal Werk Nederland met als hoofddoel dat jongeren in kwetsbare situaties beter met geld leren omgaan. Het project is in 2022 van start gegaan en DSP-groep voert de evaluatie uit. In september 2024 verschijnt daarvan de eindreportage. In ...14:05 - 15:05
sprekers
- Amber van Berkel
- Caroline Place
- Yvette Ilmer
- Caroline Kruyt
- Thomas Dijksman
L2.1 Zicht op de effecten van gemeentelijk jeugdbeleid
Monitoring van het Deltaplan Jeugd Eindhoven Het Deltaplan Jeugd Eindhoven is een gemeentelijk programma met incidentele middelen om een boost te geven aan bestaande initiatieven voor kinderen en jongeren. Halverwege het programma komt de vraag aan de orde welke initiatieven geborgd kunnen of moeten worden als de tijdelijke middelen ...14:05 - 15:05
sprekers
- Wendy Nelen
- Ivonne Douma
- Willeke Norder
- Marsha Philipsen
L2.2 Aandacht voor motivatie en gedrag op school
Schoolmotivatie in het speciaal onderwijs: een mixed method perspectief Bestaanszekerheid is voor steeds meer gezinnen een uitdaging. Veel leerlingen in het speciaal onderwijs (cluster 4) komen uit zulke gezinnen. Omdat succes op school kan bijdragen aan hun toekomstige bestaanszekerheid is schoolmotivatie voor hen een belangrijke beschermende factor . Maar ...14:05 - 15:05
sprekers
- Marjolein Muskens
- Melissa in ’t Zandt
L2.3 Interventies om het onderwijs te ondersteunen
De effecten van Letterster volgens onderzoek en praktijk Wil je meer weten over effectonderzoek en zoek je praktische tips voor lees- en spellingondersteuning op de basisschool? Kom dan naar deze sessie over Letterster, een adaptief digitaal programma voor leerlingen van groep 4 t/m 8 die moeite hebben met lezen ...14:05 - 15:05
sprekers
- Gabriëlle Mercera
- Michiel Asselman
- Evelyne Offerman
L2.4 Traumasensitief lesgeven en helpen
Traumasensitief onderwijs voor leerlingen, ouders en personeel Veel kinderen maken al vanaf jonge leeftijd verschillende ingrijpende gebeurtenissen mee, zoals huiselijk geweld, verwaarlozing, een scheiding, opgroeien bij een ouder met een (psychische) ziekte of opgroeien in armoede. Deze ervaringen kunnen hun (leer)ontwikkeling en gedrag negatief beïnvloeden, maar ook gevolgen hebben ...14:05 - 15:05
sprekers
- Melissa Bastiaan
- Patricia van den Berge
- Suzanne Rutz
- Yvonne Vanneste
L2.5 Hoe verbeteren we de prenatale zorg?
Het Prenataal Huisbezoek JGZ: vroegtijdig samen sterker Alle gemeenten moeten sinds 1 juli 2022 een Prenataal Huisbezoek (PHB) door de JGZ aanbieden aan aanstaande ouders in een kwetsbare situatie. Doel is hen zo vroeg mogelijk in de zwangerschap de hulp en ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. ...14:05 - 15:05
sprekers
- Elsmarije de Vries
- Kris De Visscher
- Lieke Heijer
- Daan Wienke
L2.6 De samenwerking tussen onderwijs, opvang en jeugdhulp
Vraaggericht, effectief en doelmatig: Naschoolse Dagbehandeling/OZA Wat is doorslaggevend voor de kwaliteit van NSD 2.0, de nieuwe vorm van naschoolse dagbehandeling voor kinderen van 7 tot 12 jaar, en het aanverwante onderwijs-zorgarrangement (OZA) voor jongeren van 13 tot 18 jaar? Deze hulpvormen zijn bedoeld om uithuisplaatsing van een kind ...14:05 - 15:05
sprekers
- Emma Bos
- Carine Stroet
- Loraine Visscher
L2.7 Aandacht voor sekse en gender in onderzoek en hulp
Sekse en gender in jeugdonderzoek. Samen in gesprek! Om het verschil in ontwikkelkansen van kinderen en jongeren te verkleinen en iedereen de zorg en ondersteuning te bieden die nodig is, moet zowel in preventie, opvoedondersteuning, jeugdhulp als onderzoek rekening gehouden worden met biologische, sociaal-culturele en maatschappelijke verschillen. Specifieke aandacht ...14:05 - 15:05
sprekers
- Dannie Siebers
- Anne Marie Barnhoorn
W2.1 Gedeelde besluitvorming met gezinnen met complexe problemen: een uitdaging?!
Gedeelde besluitvorming wordt gezien als dé manier om er voor te zorgen dat hulp goed aansluit bij de behoeften en voorkeuren van gezinnen. Toch blijken juist gezinnen met meervoudige en langdurige problemen zich onvoldoende gehoord en betrokken te voelen in besluitvorming over zorg. De context van deze gezinnen, met ...14:05 - 15:05
sprekers
- Karin Nijhof
- Laura Nooteboom
W2.2 Collectief leren in de jeugdzorg: aan de slag met goede voorbeelden
De complexe uitdagingen in de jeugdzorg vragen om collectief leren van ervaring, praktijk en wetenschappelijke kennis. Door vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te benaderen en bestaande kennis te benutten, werken we aan effectievere jeugdzorg en een beter toekomstperspectief voor jongeren. De Academische Werkplaats Risicojeugd (AWRJ) heeft veel ervaring opgedaan met ...14:05 - 15:05
sprekers
- Olmo van der Mast
W2.3 ClimateTalks4Kids: van klimaatzorgen naar klimaathoop
Jongeren maken zich steeds meer zorgen over het klimaat. Dat kan leiden tot angst, boosheid, machteloosheid of problemen met concentreren of slapen. Daarmee heeft klimaatverandering een groeiende negatieve impact op de mentale gezondheid van jongeren. Hoe kunnen we hun klimaatzorgen, en de impact ervan, verminderen? En hoe kunnen we ...14:05 - 15:05
sprekers
- Paul Gelissen
W2.4 Jouw Verhaal Nu Centraal: dilemma’s bij vastgelopen hulpverlening
Een klein, maar groeiend aantal jongeren in de jeugdhulp loopt ernstig vast in hun ontwikkeling door meerdere, blijvende psychische problemen. Ondanks de hulp die ze ontvangen, voelen deze jongeren zich wanhopig en zijn ze het vertrouwen in de hulpverlening kwijt. Hun ouders en hulpverleners voelen zich machteloos. In ons ...14:05 - 15:05
sprekers
- Anja Holwerda
- Janneke Metselaar
W2.5 Leren en verbeteren van de samenwerking van onderwijs en zorg
Om de samenwerking tussen onderwijs en (jeugd)zorg te versterken, komen in de praktijk verschillende vormen en initiatieven tot stand. Doel is het realiseren van een sterkere en soepelere verbinding tussen onderwijs- en zorgpartners, zodat de schoolloopbaan van kinderen en jongeren niet onnodig onderbroken wordt. RKJ Friesland ondersteunt dat met ...14:05 - 15:05
sprekers
- Barbera Voskuil
- Tamara Bos
N2.1 Normaliseren in onderwijs en jeugdhulp: een gezamenlijke opgave
Voor het normaliseren van het gesprek over onzekerheden en kwetsbaarheden bij opgroeien en opvoeden zijn naast het perspectief van kinderen, jongeren en ouders ook de perspectieven van de wijk, school, gezondheidszorg en jeugdhulp belangrijk. Daarom heeft het Leernetwerk Normaliseren vanuit die verschillende perspectieven een gedeelde visie op normaliseren geformuleerd ...14:05 - 15:05
sprekers
- Eva Mulder
- Marcel van Eck
- Rob Gilsing
N2.2 Lessen over integraal werken rond jeugd en gezin
Sinds ruim een jaar werken onderzoekers vanuit verschillende organisaties samen in het Landelijk Expertisenetwerk Integraal werken met jeugd en gezin. Dit netwerk streeft naar kennisaccumulatie op basis van praktijkgericht onderzoek om verder te komen dan open deuren over dit onderwerp. Aan de netwerktafel presenteren we onze analyse van de ...14:05 - 15:05
sprekers
- Eveline van der Herberg
- Joep Hanrath
N2.3 Goed opgroeien beschermt kinderen tegen een vroege criminele carrière
Hoe kunnen we vroegtijdig ingrijpen om te voorkomen dat jongeren op jonge leeftijd al delicten gaan plegen? We weten dat daar vaak antisociaal gedrag aan voorafgaat. En ook hoe we daar iets aan kunnen doen met verschillende soorten interventies voor diverse leeftijdsfasen. Sommige interventies versterken goed opgroeien voor alle ...15:30 - 16:00
sprekers
- Dr. Danielle Lako
- Mariëlle Abrahamse
L3.1 Toeslagenaffaire en uithuisplaatsingen: een interne reflectie bij de Raad voor de Kinderbescherming
Door de toeslagenaffaire hebben gedupeerde ouders te maken gehad met ongekend onrecht. Dat had en heeft nog steeds een enorme impact op hun levens. De Belastingdienst heeft bij een grote groep gezinnen onterecht kinderopvangtoeslag teruggevorderd. De schulden die daardoor ontstonden hebben grote gevolgen gehad voor de bestaanszekerheid van deze ...15:30 - 16:00
sprekers
- Charlotte Barendregt
- Eline Verheijen
- Suzanne Rutz
L3.2 Hoe kunnen verhalen van jongeren en ouders bijdragen aan goede hulp?
Steeds vaker gebruiken we verhalen van jongeren en ouders om de kwaliteit van hulp te onderzoeken. Het idee hierachter is dat deze methoden inzicht geven in wat écht belangrijk is voor de kwaliteit van hulp en dat ze organisaties stimuleren tot reflectie en verbetering. Ook wordt verondersteld dat deze ...15:30 - 16:00
sprekers
- Eva van Well
- Rianne de Soet
L3.3 Waar werken we naartoe bij ernstige en langdurige psychische problematiek?
Bij jongeren met ernstige en langdurige psychische problematiek spelen er vaak verschillende en wisselende problemen. Behandeling in de kinder- en jeugdpsychiatrie richt zich meestal op het meest zichtbare en acute probleem en op het verminderen van symptomen. Uit kwalitatief onderzoek blijkt dat jongeren, behandelaren en opvoeders juist dan ook ...15:30 - 16:00
sprekers
- Milou Covers
L3.4 Onzichtbare slachtoffers van schadelijke praktijken
Van schadelijke praktijken is sprake als er geweld of onderdrukking plaatsvindt omdat iemand niet voldoet aan de gedeelde opvattingen of normen van een gemeenschap. Vormen van schadelijke praktijken zijn bijvoorbeeld eergerelateerd geweld, vrijheidsbeperking, huwelijksdwang, achterlating, vrouwelijke genitale verminking of jongensbesnijdenis. Schadelijke praktijken komen voor in allerlei gemeenschappen, maar worden ...15:30 - 16:00
sprekers
- Laurens van Buren
- Iris Eekhout
L3.5 Ontwikkeling op de kaart met de D-score voor beleidsvorming in wijken en buurten
De D-score is een algemene score voor de ontwikkeling van jonge kinderen en kan belangrijke extra informatie geven over hun ontwikkeling. Met data van de gemeente Utrecht illustreren we hoe dit eruit ziet op een kaart voor wijken en buurten en hoe deze data beleidsvorming in wijken en buurten ...15:30 - 16:00
sprekers
- Vivian Verstappen
- Sandra van Vijfeijken
L3.7 Depressie en suïcidepreventie in het onderwijs: de STORM-aanpak
Somberheid komt veel voor bij jongeren en is bij hen een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van suïcidale gedachten, suïcidepogingen en geslaagde suïcides. Hoewel we dit weten, is het moeilijk om de problematiek vroegtijdig te herkennen. In deze sessie maak je kennis met de STORM aanpak: een wetenschappelijk onderbouwde ...15:30 - 16:00
sprekers
- Elke Elzinga
- Monique van den Eijnden
L3.8 ChatSafe: veilig online praten over zelfdoding
Wie met jongeren werkt, kent de invloed van social media op hun leven. De angst dat sociale media kunnen aanzetten tot suïcidaal gedrag leidt soms tot een overvloed aan waarschuwingen en restricties. Maar je kunt jongeren ook weerbaar maken in hun sociale media-gebruik. Die zijn er nu eenmaal en ...15:30 - 16:00
sprekers
- Roos van Dalen
- Rosemarijn Boekee
L3.9 Inzicht in de gezondheid van jongvolwassenen
Jongvolwassenen zijn hard geraakt door de coronapandemie en ondervinden hier nog steeds gevolgen van. Vooral met de mentale gezondheid van jongvolwassenen gaat het niet goed. Dat bleek onder meer uit de Corona Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen (CGM JV) 2022 van Netwerk GOR. Om meer inzicht te krijgen in hun gezondheid, leefstijl, ...15:30 - 16:00
sprekers
- Marca Wolfensberger
L3.10 De Studenten Welzijnswijzer: onderzoek voor en door jongeren
Studentenwelzijn staat al langere tijd onder druk. Sinds de coronacrisis is bij studentenverenigingen het besef gegroeid dat ze zelf een positieve bijdrage aan welzijn kunnen leveren. De Studenten Welzijnswijzer is een handleiding voor bestuurders van gezelligheids- en sportverenigingen in mbo, hbo en wo die hun welzijnsbeleid willen professionaliseren. De ...15:30 - 16:00
sprekers
- Taynara Kraemer
- Laxsini Murugesu
L3.11 Oorzaken van prestatiedruk en stress van studenten in het mbo
In Nederland heeft ongeveer een derde van de kinderen en jongeren last van prestatiedruk. Dat betekent dat zij stress hebben door het gevoel aan verwachtingen te moeten voldoen. Inzicht in prestatiedruk en stress van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs ontbreekt tot nu toe. Daarom onderzoeken het Trimbos-instituut, ECBO/ECIO, Pharos, ...09:00 - 17:00
sprekers
- Chris Kuiper
- Noortje Pannebakker
P01 Vakmanschap verstevigen met leernetwerken: hoe doen IHub en TNO dat?
Praktijkinstellingen in de jeugdsector investeren al langer in hun lerende organisatie om de beste zorg te kunnen bieden aan gezinnen. In een succesvolle lerende organisatie is het leervermogen van medewerkers groot en de verbinding met andere praktijkorganisaties goed. Een leernetwerk bestaat uit vijf tot twintig personen die samen actief ...09:00 - 17:00
sprekers
- Gunou Mahmoud
- Anne Steenbakkers
P02 Ja tegen MDMA? Voorlichting over MDMA-therapie aan jongeren met PTSS
MDMA-therapie is een spannende nieuwe therapievorm voor mensen met hardnekkige PTSS- klachten. Spannend omdat onderzoek veelbelovende resultaten van deze therapie laat zien, maar MDMA ook als partydrug wordt gebruikt. MDMA-therapie is nu in Nederland nog niet mogelijk, maar dat kan in de toekomst veranderen. Dan is goede en objectieve ...09:00 - 17:00
sprekers
- Mieke Spek
- Janneke Peelen
P03 Samenwerking tussen twee professionele werelden: adoptie en pleegzorg
Wat doe je als je onbedoeld zwanger bent en niet zelf voor je kind kan zorgen? Ieder jaar overwegen zestig vrouwen om hun kind af te staan. Ongeveer de helft blijft bij dat voornemen. Vervolgens gaan de meeste vrouwen akkoord met adoptie, maar kiest een minderheid voor langdurige pleegzorg. ...09:00 - 17:00
sprekers
- Angela Luteijn
- Marloes Jaspers-van der Maten
P04 De Verklarende Analyse om te reflecteren op uitvoering en implementatie
De Verklarende Analyse (VA) wordt binnen de jeugdhulp momenteel beschouwd als een veelbelovende aanpak voor belangrijke thema’s, zoals het inzetten van de best passende hulp en gelijkwaardig samenwerken. Een VA zou houvast, (h)erkenning en inzicht geven, perspectief creëren en bij zowel gezinsleden als professionals zorgen voor draagvlak en motivatie ...09:00 - 17:00
sprekers
- Monique van den Eijnden
- Jorina Holtrop
P05 SamenSterkaandeStart: integratie van ggz en jeugdhulp bij perinatale psychiatrie
Om vrouwen met psychische klachten en hun partners tijdens de zwangerschap zo goed mogelijk te begeleiden, hebben we in Amsterdam een perinataal zorgpad ingericht. De POP-poli voor pediatrie, obstetrie, psychiatrie van OLVG werkt nauw samen met ’t Kabouterhuis en GGZ Arkin. ’t Kabouterhuis begeleidt jonge gezinnen zodat de hechting ...09:00 - 17:00
sprekers
- Janneke Posthumus
- Rianne Wassink
P06 Integraal gezinsgericht werken: niet eenvoudig, wel noodzakelijk
Ruim één op de tien ouders heeft te maken met een stapeling van zorgen of problemen op minstens drie levensdomeinen. Dat maakt domeinoverstijgende samenwerking noodzakelijk. Met deze posterpresentatie vertellen wij je wat wel en niet werkt bij domeinoverstijgende samenwerking in de jeugdhulpverlening. We belichten Beter Thuis en Gezin in ...09:00 - 17:00
sprekers
- Paulien Kluskens
- Christine Resch
P07 De tijd vliegt! Of toch niet? Tijdverwerkingsvaardigheden van jongeren
Welke dag is het morgen? Hoe laat moet ik vertrekken om op tijd te komen voor mijn les? Deze vragen doen een sterk beroep op tijdverwerkingsvaardigheden. Wij onderzoeken samen met onderwijsprofessionals welke factoren wel of niet op invloed zijn op tijdverwerking van jongeren, hoe we tijdverwerking het beste kunnen ...09:00 - 17:00
sprekers
- Marion van den Heuvel
P08 De eerste duizend dagen: een belangrijke periode om generatiearmoede te doorbreken
De ontwikkeling van een kind gaat tijdens de eerste duizend dagen ontzettend snel. Vooral de hersenen groeien in zeer korte tijd uit tot een prachtig, efficiënt systeem. Dit heeft wel een keerzijde: wanneer de eerste duizend dagen niet optimaal zijn, zal een kind daar het hele leven lang last ...09:00 - 17:00
sprekers
- Wendy Nelen
- Marsha Philipsen
P10 De schoolcultuur aanpassen om de veiligheid te vergroten
Hoe kunnen we de schoolcultuur aanpassen om pesten, geweld en het gevoel van onveiligheid op school aan te pakken? De schoolcultuur beïnvloedt hoe leraren, leerlingen en schoolleiding met elkaar omgaan. Voor het tegengaan van pesten en andere vormen van geweld in het voortgezet onderwijs bestaat nog geen effectieve methode. ...09:00 - 17:00
sprekers
- Petra Josso-Loreiro
- Annemijn Driesen-Visscher
P11 Kijk op ouderschap: hoe jongeren denken over het krijgen van kinderen
In Flevoland is het aantal tienermoeders relatief hoog vergeleken met de rest van het land. Daarnaast zijn er in Flevoland meer zwangerschappen in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar. Ook komen gezondheidsproblemen rond de geboorte, bijvoorbeeld een te laag geboortegewicht, vaak voor. Daarom zijn jongeren in Flevoland een ...09:00 - 17:00
sprekers
- Inge van der Valk
- Bernadette Janssen
P12 Wat werkt? Kernelementen van scheidingshulp aan kinderen en hun ouders
Kinderen uit gezinnen die een scheiding hebben meegemaakt, zijn oververtegenwoordigd in de jeugdhulp. Met ons onderzoek willen we belangrijke hiaten vullen in de kennis over de methodische effectiviteit van scheidingsinterventies en cruciale kernelementen daarvan. We richten ons op de methodiek Ouderschap Blijft en bouwen voort op eerder onderzoek naar ...09:00 - 17:00
sprekers
- Luuk Geijsen
- Marc Delsing
P13 Gezinstypen op basis van gedragsproblemen en opvoedstress
Alhoewel er in toenemende mate empirisch bewijs is voor de werkzaamheid van jeugdzorginterventies voor gezinnen, is er nog weinig bekend over de werkzaamheid van deze interventies voor verschillende typen gezinnen. Om hier meer zicht op te krijgen werden vragenlijstgegevens geanalyseerd uit de Lerende Databank Jeugd van meer dan duizend ...09:00 - 17:00
sprekers
- Merlin Nieterau
P14 Gedragsproblemen en het samenspel van warm en hardhandig opvoedgedrag
Gedragsproblemen bij kinderen kunnen ernstige gevolgen hebben voor hun emotionele, sociale en educatieve ontwikkeling als ze niet effectief worden behandeld. Interventies gericht op oudergedrag lijken hiervoor veelbelovend, maar hoe ze werken is nog niet helemaal duidelijk. Bovendien lijkt niet ieder gezin te profiteren van dezelfde behandeling. Ons onderzoeksproject heeft ...09:00 - 17:00
sprekers
- Mariska Doornekamp
- Margret Franssen