Elsmarije de Vries
gedragswetenschapper, NSD Nijmegen
Wat is doorslaggevend voor de kwaliteit van NSD 2.0, de nieuwe vorm van naschoolse dagbehandeling voor kinderen van 7 tot 12 jaar, en het aanverwante onderwijs-zorgarrangement (OZA) voor jongeren van 13 tot 18 jaar? Deze hulpvormen zijn bedoeld om uithuisplaatsing van een kind of jongere te voorkomen of te verkorten. Meestal gaat het om kinderen en jongeren uit gezinnen waarin meerdere problemen de bestaanszekerheid ondermijnen en waarin opvoedingsonmacht tegenover gedragsproblemen de spreekwoordelijke druppel is.
Uit recent onderzoek blijkt dat de drie belangrijkste kwaliteitsaspecten van hulp en zorg zijn: de mate van vraaggerichtheid, de effectiviteit en de doelmatigheid. Wij denken dat we daar in Nijmegen en Deventer een originele en trefzekere invulling aan hebben gegeven.
Tijdens de sessie
Kinderen en jongeren bewegen zich op één dag vaak in de verschillende werelden van school, vrije tijd en opvang. Als ze opgroeien in een complexe context, kunnen professionals in die domeinen veel voor hen betekenen. Door samen te werken versterken die professionals hun betekenis. Deze lezing gaat over de bevindingen uit twee projecten die bruggen slaan tussen domeinen en professionals.
We lichten de resultaten toe van een begeleidingsonderzoek naar het VRAC-project. Daarin werkten acht partners uit vier landen aan een cocreatieve en collaboratieve aanpak van voortijdig schoolverlaten en schoolse vertraging. Daarnaast gaan we dieper in op zes strategieën om bruggen te slaan naar de vrije tijd, op basis van onze analyse van negentien projecten.
Tijdens de sessie