Marloes Jaspers-van der Maten
Radboud Universiteit
Om psychosociale problemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren, zette de gemeente Nijmegen een tweedelijns jeugdspecialist in op alle basisscholen en speciaal (basis)onderwijs (‘De School Als Vindplaats’). Om waar nodig een passende interventie te bieden, werken onderwijs en jeugdhulp steeds vaker nauw(er) samen.
Hoe het werkte? Eén ervaren jeugdhulpverlener was aanwezig op school (ca. 1 dag in de week) en beschikbaar voor consultaties en korte, cultuursensitieve, gepersonaliseerde en evidence-based interventietrajecten. Aan de hand van monitoringgegevens zoomen we in op de kinderen en gezinnen die voor een interventietraject bij deze jeugdhulpverleners terechtkwamen. Op basis van welke typen problematieken werden zij naar hen verwezen? Welke verschillen zien we tussen scholen en jeugdhulpverleners en wat betekenen die? Deze studie geeft meer inzicht in randvoorwaarden voor goede vroegsignalering en ondersteuning voor psychosociale problemen op en via school.
Tijdens deze sessie: