Marjolein Muskens
KBA Nijmegen
Wil je meer weten over effectonderzoek en zoek je praktische tips voor lees- en spellingondersteuning op de basisschool? Kom dan naar deze sessie over Letterster, een adaptief digitaal programma voor leerlingen van groep 4 t/m 8 die moeite hebben met lezen en/of spellen. Tijdens de sessie presenteert de onderzoeker kort de opzet, inhoud en doelgroep van Letterster en de eerste resultaten van het effectonderzoek. Daarna vertelt een professional van een van de deelnemende scholen over haar ervaringen met Letterster in groep 5/6. Zij legt uit hoe haar school de extra ondersteuning met Letterster georganiseerd heeft en geeft tips hoe je de lees- en spellingbegeleiding op school nog beter kunt organiseren.
Tijdens de sessie
Zouden leerlingen in havo en vwo geholpen zijn met de inzet van studenten in de klas? Hoe ervaren zij de interactie met de student? En heeft dit ook een positief effect op de rol van de leraar? Merken leerlingen dat hun prestaties omhoog gaan? In deze sessie presenteren we de eerste resultaten van een onderzoek naar een interventie met het inzetten van studenten uit het hoger onderwijs om leraren in het voortgezet onderwijs te ondersteunen. We hebben 53 student-docent koppels en zo’n 1250 leerlingen gedurende een heel schooljaar gevolgd. De verwachting was dat leerlingen door meer persoonlijke begeleiding eventuele achterstanden kunnen inlopen. Daarnaast hebben we onderzocht of dit een manier is om meer studenten te interesseren voor het vak van leraar. Het onderzoek is onderdeel van het programma effectmeting-kansrijke-interventies-po-vo.
Tijdens de sessie