‘Niemand leert fietsen door er een boek over te lezen.’
Je hebt van die mensen die hun werk wel leuk vinden. Van die mensen die zijn geworden wat ze vroeger wilden worden. Jurriaan van Rijswijk is beslist níet zo iemand. Jurriaan vindt zijn werk niet leuk, hij vindt het fantastisch. En Jurriaan werd geen boswachter, hij bedacht iets ontzettend gaafs: hij werd ontwikkelaar van educatieve spellen die de gezondheidszorg verder brengen. Tijdens Jeugd in Onderzoek deelt hij zijn ongebreidelde enthousiasme over de meerwaarde van games integreren in je onderzoek.
Overgekwalificeerde boswachter
‘Ik was opgeklommen van mbo, naar hbo en toen summa cum laude 2 masters in Tropische Bosbouw en Natuurtechniek en Informatiesystemen. Want ik móest en zou die felbegeerde baan als boswachter krijgen. Jammer genoeg werd ik afgewezen “wegens overgekwalificeerd”,’ lacht Jurriaan uitbundig. ‘Dus tsja, toen moest ik wat anders verzinnen.’
Games die je beter maken
Dat “wat anders” werd Games for Health: educatieve spellen die wereldwijd patiënten en kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen beter maakt. Beter in de breedste zin van het woord. Nee, je geneest geen kanker met een game, wel bewees het spel “Remission” waar Jurriaan bij de ontwikkeling betrokken was, dat kinderen met kanker minder stress ervaarden, de therapietrouw toenam en dus sneller genazen. En de kinderen uit de favela’s in Rio de Janeiro kregen toegang tot lesmethodes die ze anders zouden missen. De vervolgopleidingen die ze nu doen, hadden ze anders nooit gedaan.
Leren door spelen
‘De kracht van spelen is fascinerend,’ vertelt Jurriaan bevlogen, ‘niemand leert fietsen door er een boek over te lezen. Mensen leren door te spelen. En als je mensen samen laat spelen, worden ze zelfs nóg slimmer. Ze leren van het spel en elkaar. En als ontwikkelaar leer ik weer van de mensen die onze games spelen. Combineer die kennis met kunstmatige intelligentie en dan begrijp je waarom de mogelijkheden van educatieve spellen eindeloos zijn.’
Games voor een beter onderzoek
Jurriaan: ‘Tijdens mijn lezing bij Jeugd in Onderzoek ga ik dieper in op de toepassing van games in onderzoek en de praktijk. Hoe integreer je een game in je onderzoek, zodat je data van je (jongeren)doelgroep verkrijgt? En anderzijds: hoe betrek je jongeren in je onderzoek om dat te verbeteren en te versnellen? Jongeren zijn super kritisch. Als je iets met hen wil bereiken door een bepaalde interventie te doen, kan een game daar absoluut bij helpen. Want tieners hebben vaak een compleet andere denkrichting dan jijzelf, waardoor je door middel van educatieve spellen sneller tot een betere oplossing komt. Zodoende ontwikkelt Games for Health games voor het complete jeugdveld, van GGZ tot GGD, zelfs voor complexe thema’s als seksueel misbruik.’
Hoe gaat dat bij Jurriaan thuis?
In relatie tot het thema “Opgroeien en ondersteunen in een digitale wereld” is Jurriaan ook privé behendig. ‘Met 4 kinderen was dit absoluut een groot thema bij ons thuis,’ glimlacht Jurriaan. Ik vind het een grote verantwoordelijkheid hen hiermee te begeleiden. Verbieden werkt niet. En reguleren, zo hebben m’n vrouw en ik gemerkt, werkte in ons gezin óók niet. Wij hebben op een gegeven moment zelfs alle regels losgelaten, waarna de kinderen na een doorwaakte game-marathon het zelf prima konden reguleren. En zelfs minder tijd aan gamen besteedden dan mét regels. Waarbij wel gezegd moet worden dat ik altijd goed in de gaten heb gehouden welke games ze speelden. Net als dat je weet waar je kind naar kijkt op tv, geldt dat ook voor games. En die leeftijdsindicatie is er niet voor niks.’
Benieuwd naar Jurriaans lezing? Meld je aan voor Jeugd in Onderzoek op 21 september in Den Bosch.