Terug naar het programma
14:10 - 15:10

P2.14 Pitch Digitale innovaties

Nep Echt! Een app die LVB jongeren laat zien wat online nep of echt is

We komen online veel informatie tegen waarvan we niet zeker weten of het echt is. Voor jongeren met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) is het extra lastig om te herkennen of informatie echt is. Zij worden dan ook vaker opgelicht via Marktplaats of gebruikt als ‘geldezels’. Helaas lukt het niet altijd om op tijd deze situaties te voorkomen en is vragen om hulp lastig voor jongeren.

Via Participatief Actieonderzoek ontwikkelden onderzoekers van het lectoraat Jeugd & Media samen jongeren met een LVB van Frion en TriadeVitree, hun begeleiders en studenten, de Nep Echt! app. De verwachting is dat jongeren:

  • minder last hebben van online problemen
  • opener durven zijn over mediagebruik
  • zich online veiliger en zekerder voelen
  • online meer plezier beleven
  • het gevoel hebben er online bij te horen

Tijdens deze sessie:

  • ga je aan de slag met de Nep Echt! app
  • leer je hoe je de app kunt gebruiken

UP! Ontdek de mogelijkheden van deze visuele gesprekstool voor jongeren

De gesprekstool UP! helpt jongeren met psychische problemen om zich te uiten in beelden. We hebben deze tool ontwikkeld samen met jongeren en behandelaars en vervolgens in de praktijk geëvalueerd. Via UP! zijn er 2 opties: de tool begeleidt jongeren bij het maken van een digitale of een papieren bodymap. Een bodymap is een afbeelding van een lijf waarin jongeren aan de hand van vragen met foto’s, iconen en tekst verschillende voor hen relevante domeinen in kaart kunnen brengen en bespreken. Dit is een inspirerende manier om jongeren zich te laten uiten over hun problemen. Te denken valt aan beladen onderwerpen of wanneer ze niet goed weten waarover ze piekeren en hoe ze dat voelen. We lichten toe hoe de tool is gebruikt en de praktijk heeft verrijkt. We gaan graag in gesprek over het gebruik van de mogelijkheden van de tool in verschillende werkvelden, zowel in de professionele praktijk als in onderzoek. In dit ZonMw-project werken we samen met Karakter – Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie –, ontwerpstudio Games for Health en ervaringsdeskundigen van JongPIT.

Tijdens deze sessie:

  • ontdek je de toepassingsmogelijkheden voor gesprekstool UP! in jouw werkveld
  • maak je kennis met creatieve uitingen van gedachten, gevoel, omgeving en zingeving
  • ontdek je welke nieuwe inzichten bodymappen kan opleveren
  • wissel je met anderen uit hoe UP! jongeren kan ondersteunen

Simulerend naar de jeugdprofessional van de toekomst

De gezondheidszorg staat de komende jaren verder onder druk. Dat heeft implicaties voor het opleiden en bijscholen van [toekomstige] jeugdprofessionals. NHL Stenden Hogeschool zet sinds 2021 digitaal simulatie onderwijs in. Zo oefenen ze onder andere met virtual reality scenario’s. Zoals sociale vaardigheidstraining en empathie trainingen, om te ervaren hoe het is om een vechtscheiding door de ogen van een kind te beleven. Inmiddels hebben studenten, docenten en praktijkprofessionals kennis gemaakt met de mogelijkheden die dit biedt. Naast de meerwaarde voor de professionele ontwikkeling is er ook veel enthousiasme. Ook de praktijk is enthousiast en met verschillende zorgorganisaties kijken we inmiddels hoe nascholing op dezelfde manier vormkrijgt.

Tijdens deze sessie:

  • maak je kennis met wat digitaal simulatie onderwijs kan beteken voor het jeugddomein
  • presenteren we de lessons learned over de inzet van digitaal simulatie onderwijs

Informatie

  • 21 september 2023
  • 14:10 - 15:10

Sprekers

Emma Middag

Lectoraat Jeugd & Media, hogeschool Windesheim