Bernadette Evers
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland (RENN4)
Hoe gaat het met gezinnen die een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangen bij start, einde en ná de hulp? Onderzoek ‘Hoe gaat het later?’ is een longitudinaal onderzoek naar de door cliënten ervaren effecten van specialistische jeugdhulp. In dit onderzoek volgen we 88 gezinnen vanaf start hulp tot 1,5 jaar na einde hulp. Met vragenlijsten gaan we na hoe gezinnen het kind- en gezinsfunctioneren, opvoedbelasting en veerkracht ervaren tussen start en einde hulp en 2 follow up momenten. In interviews vragen we door op wat voor gezinnen het verschil heeft gemaakt en of zij kantelpunten hebben ervaren in de hulp.
Tijdens deze sessie:
Eind 2021 werd multisysteemtherapie voor jongeren en/of ouders met psychiatrische problemen (MST-PSY) voor het eerst buiten Amerika geïmplementeerd. Het risico op uithuisplaatsing was namelijk hoog als jongeren in Nederland zich presenteerden met gedrags- en psychiatrische problemen. Dit gold ook voor jongeren met gedragsproblemen van wie de ouders psychiatrische problemen kenden. Deze jongeren kregen dan te maken met crisisopname of een residentiële plaatsing. Tussen 2022 en 2023 zijn de therapeuten en de supervisor van het eerste MST-PSY team van Nederland geïnterviewd. In deze interviews (N=6) zijn zij bevraagd op hun ervaringen met het implementeren en behandelen middels MST-PSY. Wat zijn de door hen ervaren krachten en knelpunten? Hoe hing de intakefase samen met geobserveerd behandelsucces? Bij welke gezinnen werkt behandeling meer of minder goed?
Tijdens deze sessie:
Gedeelde besluitvorming (shared decision making, SDM) met gezinnen met meervoudige en langdurige problemen is een uitdaging! Dat komt deels door de invloed van meervoudigheid en complexiteit van de problemen bij meerdere gezinsleden. Als ook de invloed van betrokkenheid van jeugdigen, ouders en vaak meerdere professionals en organisaties in de besluitvorming. Het vraagt dan ook iets anders van professionals om SDM in deze context van integrale jeugdhulp goed vorm te geven.
Tijdens deze sessie: