Cara Verwimp
Universiteit van Amsterdam / Rudolf Berlin Center / Reionaal instituut voor dyslexie
Seksueel grensoverschrijdend gedrag staat in toenemende mate in de belangstelling. In het onderwijs blijkt uit cijfers van de vertrouwensinspecteurs dat het aandeel meldingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag door een met ‘taken belaste persoon’ richting leerlingen en studenten toeneemt. De oorzaak van de geconstateerde stijging in het aandeel incidenten door met taak belaste personen richting leerlingen is nog onbekend. De stand van zaken en mogelijke oorzaken van de meldingen seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn onderzocht door bestaande bronnen en interviews met scholen te analyseren.
Tijdens deze lezing:
Nog niet alle (hoog)begaafde leerlingen krijgen de uitdaging en ondersteuning die ze verdienen. Eén van de oorzaken is een gebrekkige samenwerking rondom (hoog)begaafdheid binnen het onderwijs en met externe partners. Sinds 2019 krijgen samenwerkingsverbanden subsidie om het onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor begaafde leerlingen te verbeteren. In het IMAGE onderzoek brengen we de impact van deze subsidie op samenwerking rondom (hoog)begaafdheid bij 18 samenwerkingsverbanden in kaart. De focus is op samenwerking tussen scholen, sectoren, onderwijs en jeugdhulp en kinderopvang. Door interviews, een vragenlijst en focusgroepen onderzoeken we onder diverse betrokkenen (scholen, besturen, samenwerkingsverbanden, medewerkers uit de kinderopvang en jeugdhulp) hoe de samenwerking rondom (hoog)begaafdheid eruit ziet. En welke werkzame factoren en condities gelden voor een effectieve samenwerking.
Tijdens deze sessie:
De Corona pandemie van 2020 bracht grote veranderingen met zich mee. Eén van deze veranderingen was de verschuiving van onderwijs en zorg naar online platforms. Ook kinderen die gespecialiseerde dyslexiezorg nodig hadden, werden online behandeld. Gaan kinderen online net zoveel vooruit als leeftijdsgenoten die traditionele face-to-face behandeling genoten? Eerdere onderzoeken waren veelbelovend, maar gebruikten kleine steekproeven of misten een controlegroep van kinderen die traditionele zorg kregen. In deze sessie bespreken we behandeluitkomsten van 254 kinderen die face-to-face behandeling kregen, in vergelijking met 162 kinderen die online behandeling kregen. We bespreken de ervaringen van een dyslexiebehandelaar. De digitalisering van behandeling biedt vele mogelijkheden. Vervolgonderzoek zal nog uitwijzen of kinderen verschillen in behandel-uitkomsten en of er kinderen zijn die meer baat hebben bij face-to-face behandeling.
Tijdens deze sessie: