Ruime keuze aan deelsessies: interactieve workshops en lezingen

Na het plenaire programma konden deelnemers hun kennis verder verdiepen in deelsessies in de vorm van interactieve workshops en lezingen verdeeld over vier thema's:

      • Wat werkt voor wie en waarom

        Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan scholen, kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom is belangrijk. Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van kinderen, jongeren en ouders, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek.

      • De kracht van preventie in het sociale domein

        Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die 'evidence' in nieuwe of herziene richtlijnen is daarbij van belang.

      • Verbinding onderwijs-jeugdhulp

        De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp kunnen inschakelen.

      • Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien
        We weten dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren en wat het effect daarvan is. Ook is nog onvoldoende bekend over omgaan met stress van kinderen en jongeren in de opvoeding, het onderwijs en de hulpverlening.

 

Deelsessies per ronde

 

Deelsessies per thema

 

Aanmeldformulier

Lunchprogramma

Gedurende de inloop en de ruime lunchpauze liepen de deelnemers langs diverse posterpresentaties. De posterstraat is ieder jaar weer een groot succes. Die biedt aan een groot aantal onderzoekers tegelijk de mogelijkheid hun onderzoeksresultaten op een laagdrempelige en compacte manier te presenteren en met belangstellenden te bespreken.

Tijdens de lunchpauze was er gelegenheid om kennis te maken met virtual reality: Scheiding door de ogen van een kind. Altra en Social VR ontwikkelden een methodiek die werkt met virtual-realityfilms. Ouders nemen onder begeleiding van een hulpverlener op een veilige manier letterlijk de positie van een kind in en reflecteren hier doelgericht op. Tijdens deze kennismaking verplaatsten de deelnemers zich in een kind en voelden ze de impact van een scheiding.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

logo zonmw

njg

nro

tno logo klein

logo jio nieuw

.